Enligt Timbro bidrar den här typen av anställningar, som kritiserats för låga löner och dåliga arbetsförhållanden, till att de som står långt från arbetsmarknaden kan försörja sig själva. De vill gärna se fler företag av den typen etablera sig i Sverige.
Efter att Fredrik Kopsch framhållit fördelarna med gigjobb uppmanades han att testa själv.
Den här veckan har han istället för att gå till kontoret levererat mat på stadens gator. Allt har direktsänts i sociala medier. Men lönen från Timbro har han haft kvar och en cykel har han fått låna av matbudsföretaget.
– Jag ville belysa frågan om det stora problematiska utanförskapet. Vi har flera hundratusen människor som befinner sig utanför arbetsmarknaden, och vi behöver offensiv jobbpolitik för att få de här människorna in på arbetsmarknaden. Vi skulle behöva ytterligare 70 företag av Foodoras storlek, säger Fredrik Kopsch.
”Vågar inte prata”
Max V Karlsson menar att Kopsch bara ”lajvar” att han är cykelbud och att hans tid som gigjobbare inte säger något om verkligheten som de anställda lever i.
– Men det säger något om hur lite en chefsekonom på Timbro har att göra om dagarna, enligt Max V Karlsson.
– Det här är reklam för Foodora. Många av de vanliga buden vågar inte prata om de negativa bitarna eftersom man är rädd för repressalier från arbetsgivaren.
Se dem debattera i klippet ovan.