Eftersom Eurovision ställts in på grund av coronapandemin anordnade SVT en tävling där det svenska folket fick rösta fram sin vinnare i appen hemifrån.
Detta år testades ett nytt upplägg, så kallat ”reaction tv”. Under sändningen kommenterade kändisar och profiler som Ace Wilder, Linda Bengtzing, Parisa Amiri, Daniel Hallberg, Titti Schultz och Johanna Nordström bidragen samtidigt som de visades.
”Medialt bottennapp”
Men alla tittare verkar inte ha varit förberedda på det nya upplägget.
”Var tvungen att stänga av på grund av det omogna skitsnacket som pågick konstant under hela låtarna. Sorgligt dåligt”, skriver en tittare på Melodifestivalens Facebook-sida.
”Vi är enade här hemma om att låtarna säkert är bra, men vi är inte säkra eftersom vi inte hör dem ordentligt”, skriver en annan undersamma inlägg som har över 1 000 kommentarer.
”Hej. Försökte titta på eurovisionbidragen men det är ju totalt omöjligt med detta programupplägget. Hoppas detta kan framföras till ansvarig för detta totala mediala bottennapp”, lyder ett av mejlen som kommit in till SVT. Under kvällen inkom över 150 samtal med liknande synpunkter till SVT:s tittarservice.
SVT: Visar på engagemang
Enligt projektledaren Anders G Carlsson var tanken med soffupplägget att kommentatorerna skulle fungera som ”ställföreträdande tittare” och bete sig som folk framför tv:n håller på när de tittar.
När ni beslutade om det här formatet, kunde ni ändå se kritiken framför er?
– Ja, absolut, vi räknade kallt med kritik men det här var ändå vår grundidé. Det dräller av sån här ”youtube-TV” där folk kommenterar låtar. Skillnaden är att det brukar handla om låtar som redan är kända.
Kunde ni ha gjort premissen tydligare för tittarna?
– Att försöka förklara ett tv-program är som att behöva förklara ett skämt, det faller platt, säger Anders G Carlsson.
Hur tänker ni då kring sändningen på torsdag?
– På torsdag blir det mer som vanligt, uppbyggt som en Eurovision-final fast med svenskar som röstar, både jury och tittare. Det blir en helt annan sorts sändning, med de 25 populäraste låtarna i sin helhet. Omröstningen för att gå fram låtarna pågår just nu i appen, och det är ett otroligt engagemang.
I övrigt meddelar Anders G Carlsson att teamet kommer att ta till sig av kritiken men att själva tittarstormen i sig inte nödvändigtvis behöver vara negativ.
– Man vill ju inte att folk ska bli förbannade, men det här visar ju på ett enormt engagemang. Man provar en ny grej en enda gång och det orsakar en större tittarstorm än en valdebatt.