Inställda tåg, personalbrist och strul i trafiken på grund av ett nytt IT-system. Det är bara några av problemen som SJ dragits med i år.
Men i en DN-artikel menar företagets vd Monica Lingegård att en stor del av problemen ligger bortom SJ:s kontroll, inklusive det sena släppet av julbiljetterna. I stället riktar hon strålkastaren mot vad hon menar är Trafikverkets oförmåga att informera om järnvägsarbeten.
– Aldrig någonsin har Trafikverkets förmåga varit viktigare. Då känns det frustrerande att de inte ens är i närheten av att klara det, säger hon.
Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, medger att myndigheten bär en del av ansvaret och att planeringen måste bli bättre. Men han betonar samtidigt att det rör sig om säkerhet.
– Jag tror inte man ska resonera utifrån att man sätter stopp på järnvägsarbeten, för det behöver utföras för att vi ska ha säkra och bra spår.
Går det inte att pausa järnvägsarbetena ett tag?
– Nej. Vi lider ju fortfarande av de spårsprickor som vi hade på stambanorna under våren mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö, och har arbetat på dem sedan januari. Men detta har också gått ihop med problemet att vi behöver mer personal som utför arbetet.
Komplext trafiksystemet skapar problem
Bengt Olsson uppskattar att en tredjedel av problemen med tågtrafiken kan kopplas till Trafikverket. Det som i övrigt påverkar tågtrafiken handlar om oförutsägbara saker så som olyckor och tekniska problem, samt det stora antalet tågbolag.
– I Sverige har vi 57 bolag som konkurrerar om tågtrafiken. Så ekvationen när man ska samsas om samma spår är väldigt komplex, betydligt mer komplex än i andra länder där punktligheten är högre, säger han.
– Det handlar om att välja väg. I Sverige så har vi valt att ha fri konkurrens på spåren. Det innebär att vi har fler transporter och fler resor på motsvarande geografiska yta än många andra länder – och det är det politiska beslut vi får förhålla oss till.