Natten mellan måndag och tisdag spårade ett godståg ut söder om Stockholm. Hundratals meter räls förstördes och tågtrafik i stora delar av södra och västra landet påverkades. Om bestämmelserna i Transportstyrelsens handbok hade efterlevts hade olyckan kunnat undvikas.
En timme före olyckan, klockan 23.38 på måndagkvällen, larmade föraren på ett norrgående X2000-tåg om att han kört på något. Han ringer sedan en gång till för att understryka oron. ”Det small till som fan! Nu sa ombordarna (ombordpersonalen reds. anm.) att hela vagnen, tre vagnar bort, krängde till ganska ordentligt.”
I de inspelade samtalen hörs föraren också säga ”Jag är rädd för att det kan vara själva växeln, kanske. Så ni får inspektera väldigt noga där, va. För det hände i växeln innan Huddinge 68.”
”Trafiken stoppas så snart som möjligt”
Enligt Transportstyrelsens egna handbok är bestämmelserna klara för hur man ska agera om det råder fara för skada på människor, miljö eller egendom. I handboken står att ”vid en fara ska trafiken stoppas så snart som möjligt.”
Men istället för att stoppa trafiken skickade Trafikverket, enligt pressansvarig, klockan 23.44 ut en felavhjälpare till platsen. Inställelsetiden för felavhjälparen är en timme och personen som fick uppdraget hade inte hunnit komma till platsen innan olyckan var ett faktum strax efter klockan halv ett på natten.
–Vi hade ju ett samtal in, att man hade hört ett metalliskt ljud och då skickade vi dit en felavhjälpare och det är så vi ska jobba när vi får in den typen av samtal, säger Maria Nichani, enhetschef på Trafikverket.
Hon kan i dag inte säga om hon är nöjd med den åtgärden utan hänvisar till en kommande utredning.
–Det är viktigt att se hela händelseförloppet, att utredningen visar alla de olika delarna i det här. Om det behöver göras något annorlunda, vad är det då som måste ändras, vad kan vi lära av det här, säger Maria Nichani.
Transportstyrelsen ifrågasätter Trafikverkets agerande när man valde låta tågen rulla vidare som vanligt.
– Man har ju uppenbarligen fattat beslutet att skicka ut folk till platsen. Då har man gjort bedömningen att det troligen handlar om ett spårfel och därmed borde man ha sagt till nästa tåg att åtminstone gå ner till krypfart och ha uppsikt, säger Claes Elgemyr, sektionschef på Transportstyrelsen, till SVT Nyheter.
Säkerheten går först
Maria Nichani understryker att Trafikverket alltid sätter säkerheten främst.
–Det ska inte spåra ur några tåg. Säkerheten går alltid först för Trafikverket. Därför är det oerhört viktigt att den här utredningen blir gjord ordenligt så att vi får fram en tydlig analys.
–Är det inte en säkerhetsrisk när en lokförare ringer in och säger att han har kört på någonting, det låter metalliskt och hela tåget kränger?
–Här måste utredningen visa alla de olika delarna, hur information har gått fram och få fram helheten, säger Maria Nichani.