- Januari 2011: I en utredning av Riksrevisionen uppmanades svenska myndigheter att köpa mer av sin it externt. Regeringen Reinfeldt delade Riksrevisionens bedömning och menade att ”det är önskvärt att en större del av myndigheternas it-behov tillfredsställs med hjälp av outsourcing”. Myndigheten beräknade att statens it-kostnader uppgick till mellan 20 och 25 miljarder kronor per år, och att kostnaderna skulle kunna minskas med outsourcing.
- 2015: Transportstyrelsen beslutar att outsourca driften av bland annat fordon- och körkortsregistret till IBM. Det här beskrevs som en av de största outsourcingaffärerna gällande en svensk myndighet och var värd mellan 700 och 800 miljoner kronor. Kontraktet omfattar över 1 000 servrar, datahallar och support.
- I Transportstyrelsens databas finns information om alla fordon i hela Sverige, även polisens och militärens fordon finns med i registret. Här finns även alla körkortsinnehavares personuppgifter.
- Maj 2015: Generaldirektör Maria Ågren beslutar att göra avsteg från lagar som skulle skydda känsliga uppgifter: Säkerhetsskyddslagen, Personuppgiftslagen och Offentlighets- och sekretesslagen samt myndighetens egna krav på informationssäkerhet. Detta trots att internrevisorn ifrågasatte beslutet.
- Juni 2015: Säkerhetspolisen gör en kontroll kring överflyttningen av IT-driften. IBM hade fattat ett beslut att förlägga driften till Östeuropa, till bland annat Tjeckien och Serbien. Utländska utförare har nu fått åtkomst till svensk, sekretesskyddad information.
- November 2015: Säpo vill se ett omedelbart stopp för outsourcingen.
- Januari 2016: Processen fortsätter trots Säpos rekommendationer och nu inleds en förundersökning om vårdslöshet med hemlig uppgift.
- Januari 2017: Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren slutar med omedelbar verkan. Orsaken uppgavs vara oenighet mellan henne och regeringen. Men då hade Ågren redan delgivits misstanke om brott.
- 6 juli: Det blir känt att Maria Ågren i hemlighet utretts för att ha röjt sekretessbelagda uppgifter. Enligt Riksenheten för säkerhetsmål kan uppgifterna vara till skada för rikets säkerhet. Hon döms att betala 70 000 kronor i dagsböter.
- Bland annat har hela den svenska databasen med körkortsfoton varit tillgänglig för flera tekniker i Tjeckien, som inte säkerhetsprövats. Det innebär att varken Säpo eller Transportstyrelsen hade kontroll på vilka personer som hanterade informationen som uppges kunna skada rikets säkerhet.
- 6 juli: Samma dag bekräftar statsminister Stefan Löfven att misstankarna mot Maria Ågren fanns redan i januari när hon lämnade sitt jobb med omedelbar verkan.
- I sin roll som generaldirektör uppges Maria Ågren ha undertecknat beslut om att göra avsteg från gällande lagstiftning och Transportstyrelsens riktlinjer för åtkomst till system och servrar.
- 14 juli: Nya skandaler inom it-affären. Det blir då känt att även Transportstyrelsens ordförande, Rolf Annerberg, kände till lagbrotten. Trots det vidtog han inga åtgärder.
- 16 juli: SVT Nyheter avslöjar att regeringen inte informerade utrikesnämnden om it-skandalen. Det organ som regeringen ska hålla informerad om utrikespolitiska förhållanden.
- 17 juli: Statsminister Stefan Löfven (S) och infrastrukturminister Anna Johansson (S) har KU-anmälts efter SVT Nyheters avslöjanden kring Transportstyrelsens it-affär.
- 18 juli: Tjänstemän på näringsdepartementet fick information om Transportstyrelsens it-skandal för ett år sedan, men enligt infrastrukturminister Anna Johansson (S) blev hon själv inte informerad.
- Transportstyrelsens ordförande Rolf Annerberg har uppgett att myndighetens styrelse informerades om att myndigheten brutit mot lagen. Något som flera styrelseledamöter förnekar till SVT Nyheter. Rolf Annerberg har nu bett om att få lämna sitt uppdrag.
- Flera anställda på Transportstyrelsen upplever att de har tystats ner. ”Det var ett antal fler som ville stoppa detta men som blev beordrade att hålla käften”, skriver en anställd på myndighetens interna sida.
- Efter att av misstag ha skickat ut ett register med fordonsuppgifter, som innehöll personer med skyddad identitet, till svenska och utländska företag skickade Transportstyrelsen ytterligare ett mejl – i vilket de öppet redovisade vilka som hade skyddad identitet och bad företagen själva rensa bort uppgifterna.
- 20 juli: Inrikesminister Anders Ygeman (S) säger att han fick vetskap om misstänkta brister på Transportstyrelsen i samband på SÄPO:s förundersökning – men preciserar inte när. Alliansen kallar nu Ygeman till ett extrainsatt möte i justitieutskottet.
- 21 juli: SVT tar del av dokument från Försvarsmakten som bekräftar att delar av det svenska militära fordonsregistret fanns med i den data som Transportstyrelsen lät tekniker i utlandet, som inte var säkerhetsprövade, ta hand om. Men Transportstyrelsen tillbakavisar SVT:s uppgifter och skriver i ett meddelade på sin hemsida: ”Transportstyrelsen har inget med det militära fordonsregistret att göra. Det hanteras av av militären själva”.
- 23 juli: Samtliga alliansledare och SD:s Jimmie Åkesson öppnar för misstroendeförklaring mot ett eller flera statsråd i skandalens efterdyningar. Stefan Löfven vägrar konsekvent att uttala sig i frågan. ”Vi har ingen kommentar”, säger hans pressekreterare Adriana Haxhimustafa.
- 24 juli: På måndagen hölls en presskonferens med Stefan Löfven, som uttalade sig i frågan. Han sa bland annat att han har fortsatt förtroende för sina statsråd samt att regeringskansliet behandlar förslag om en ny säkerhetslag som kan komma att träda i kraft 1 januari 2019.
- 25 juli: Extrainsatta möten med försvarsutskottet och justitieutskottet hålls. Försvarsminister Peter Hultqvist anser att de från försvarsdepartementets sida ”tog det ansvar de hade”.
- 26 juli: Alliansen håller en presskonferens där de gemensamt meddelar att de väcker misstroende mot tre socialdemokratiska statsråd – försvarsminister Peter Hultqvist, infrastrukturminister Anna Johansson och inrikesminister Anders Ygeman.
- Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt meddelar strax därefter att partiet inte stödjer Alliansens misstroendeförklaring, men överväger istället att KU-anmäla den tidigare regeringen. Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson meddelar å sin sida att de ställer sig bakom Alliansen i fallet.
- Socialdemokraterna KU-anmäler den förra alliansregeringen. S-ledamoten Hans Hoff är den som tagit initiativet att anmäla den förra regeringen. – När det handlar om sådan här saker kan inte en myndighet lägga ut verksamheten utan ett godkännande från den dåvarande regeringen, säger Hans Hoff till SVT Nyheter.
- 27 juli: Stefan Löfven kallar till pressträff klockan 10.45 på torsdag förmiddag i Rosenbad, där han presenterar en regeringsombildning:
- Inrikesminister Anders Ygeman (S) och infrastrukturminister Anna Johansson (S) avgår medan försvarsminister Peter Hultqvist (S) sitter kvar.
- Migrationsminister Morgan Johansson (S) blir justitie- och inrikesminister.
- Heléne Fritzon (S) blir ny migrations- och biträdande justitieminister.
- Tomas Eneroth (S) blir ny infrastrukturminister efter Anna Johansson (S).
- Folkhälsominister Gabriel Wikström slutar av hälsoskäl. Hans portfölj tas över av socialminister Annika Strandhäll (S).
- Alliansen sätter sig efter presskonferensen i möte, och kommer fram till att fortsätta driva sin misstroendeförklaring mot försvarsminister Peter Hultqvist, den enda av deras tre utpekade statsråd som nu sitter kvar. Samtidigt blåser man av planerna på en extrainkallad riksdag och väntar tills riksdagen åter samlas ordinärt i höst. ”Det är en skillnad när det är tre statsråd eller ett,” förklarar L-ledaren Jan Björklund för SVT Nyheter.
- 2-3 augusti: Det kommer nya uppgifter om vilka register som kan ha läckt till obehöriga. Också integritetskänsliga uppgifter om vilka bilar som passerat biltullarna kan ha hanterats av icke säkerhetsklassad personal.
- 3 augusti: Det kommer fram uppgifter om att EU- och handelsminister Ann Linde kände till bristerna i Transportstyrelsens it-säkerhet redan hösten 2015, då hon var statssekreterare åt dåvarande inrikesminister Anders Ygeman.
- 7 augusti: Försvarsutskottet kallar försvarsminister Peter Hultqvists närmaste man, statssekreterare Jan Salestrand, till ett möte med utskottet. De vill veta när han fick kännedom om att Transportstyrelsen läckt känsliga försvarsuppgifter som kan ha kommit i händerna på främmande makt.
- 11 augusti: SVT Nyheter avslöjar att Transportstyrelsens avtal med IBM kan vara ogiltigt. Det skulle innebära att den säkerhetsklassade informationen fortfarande inte skyddas juridiskt.
- 17 augusti: KU inleder sin granskning av it-skandalen. Både nuvarande regering och tidigare regering har anmälts till KU. Ett extra möte hålls i försvarsutskottet. Transportstyrelsen bekräftar att känsliga uppgifter från försvaret har röjts. Allianspartierna säger efter mötet i försvarsutskottet att de står fast vid att de kommer att rikta en misstroendeomröstning mot försvarsminister Peter Hultqvist.
- 27 augusti: Statsminister Stefan Löfvens statssekreterare Emma Lennartsson avgår efter att hon medgett att hon inte hade förstått allvaret i uppgifterna om vad som pågick på Transportstyrelsen.
- 28 augusti: Nils Vikmång utses till ny statssekreterare efter att Emma Lennartsson avgått.
- Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson kräver Stefan Löfvens avgång efter att det framkommit att hans statssekreterare känt till IT-skandalen sedan i februari förra året.
- 29 augusti: Hotet om misstroendeförklaring mot försvarsminister Peter Hultqvist (S) kvarstår. Det var ledarna för Alliansen överens om vid ett möte på tisdagen, enligt uppgift till TT.
- 31 augusti: Maria Ågren själv säger att hon inte fick några signaler från regeringen om att avbryta entreprenadprojektet trots Säpos rekommendation.
- 10 september: Delar av Alliansen, Centerpartiet och Liberalerna, vacklar om misstroendeförklaringen mot Peter Hultqvist.
- 13 september: Transportstyrelsens ställföreträdande generaldirektör Jacob Gramenius avgår. Han gjorde avsteg från myndighetens styrdokument för informationssäkerhet ett år före outsourcingen till IBM och händelsen anses allvarlig.
- 19 september: Misstroendeförklaringen mot Peter Hultqvist röstas ner i riskdagen.
- 22 september: Riksdagsledamoten Hans Hoff (S) vill att KU ska utreda Alliansregeringens brister för det som ledde till it-skandalen.
- 28 september: Transportstyrelsens förra generaldirektör Maria Ågren avskedas från sin tjänst som generaldirektör i regeringskansliet. Beslutet fattades av Statens ansvarsnämnd.
- 18 oktober: Efter att Transportstyrelsen outsourcat sitt hemliga it-register 2015 utsattes myndigheten för en cyberattack, skriver Svenska Dagbladet , som tagit del av myndighetens svar till konstitutionsutskott (KU).
- 9 december: Maria Ågrens fackförbund, Sveriges Ingenjörer, stämmer staten med anledning av att hon avskedats.
- 12 december: Ågren nekar till brott, trots att hon tidigare erkänt, rapporterar Dagens Nyheter.
- 27 december: Trafikverket larmade sommaren 2015 Säkerhetspolisen om farhågor kring Transportstyrelsens datordrift, rapporterar Dagens Nyheter.
- 23 januari: Transportstyrelsen presenterade sin utredning av it-skandalen på myndigheten.
- 25 januari: Riksdagens konstitutionsutskott inledde sina utfrågningar angående regeringens agerande gällande bristerna på Transportstyrelsen med att bjuda in dåvarande Säpo-chefen Anders Thornberg.
- Mars-april 2018: Utfrågningarna av ministrar och statssekreterare. I början av juni ska granskningen vara klar.
Vet du mer eller har du något tips kring händelsen? Tipsa oss här