Ikea kommer att betala 50 miljoner dollar, motsvarande närmare 450 miljoner kronor, i skadestånd till tre amerikanska familjer vars barn dog när byrån föll över dem. Två av barnen omkom i separata tippolyckor 2014 medan det tredje, en pojke i tvåårsåldern, miste livet tidigare i år.
Efter den senaste dödsolyckan återkallade Ikea i juni 29 miljoner byråar och valde att sluta sälja ”Malm” i USA och Kanada. Beslutet var ett resultat av att bolaget anslöt sig till en frivillig branschstandard som gäller fristående möbler på den nordamerikanska marknaden.
– Den kräver att även fristående möbler ska vara hundra procent säkra, vilket innebär att ”Malm” inte längre möter säkerhetskraven eftersom den är designad för att fästas i väggen, säger Jakob Holmström, pressansvarig på Ikeakoncernen i Sverige.
Tre miljoner i Sverige
För att kunna fortsätta sälja möbeln i Nordamerika arbetar Ikea sedan drygt ett år tillbaka på att skapa en ny variant, som ska vara säker även som fristående. Det är oklart när och om den färdigställs, likaså om den kommer att ersätta den nuvarande varianten i andra delar av världen.
I Sverige, där runt tre miljoner exemplar sålts sedan 1998, finns fortfarande ”Malm” ute i varuhusen. Några incidenter med svenska barn har inte rapporterats.
– Om våra kunder förankrar möblerna i väggen så finns det ingenting att vara orolig för, säger Holmström.
”Inte så säkert”
Ute vid Ikea i Kungens Kurva i Stockholm blir kunden Hanna Nyberg bekymrad av de amerikanska dödsfallen. Hon har själv flera ”Malm”-byråar i sitt hem.
– Det känns inte så säkert. Det blir nog att åka hem och skruva fast byråarna, säger hon.
Hanna Nyberg tycker att Ikea borde vara extra tydligt med att möbeln behöver fästas i väggen.
– Eller att de förbättrar varan, om de inte tänker ta bort den.
”Kan inte tvinga Ikea”
Ikea-besökaren Justin Ryan blir däremot inte särskilt upprörd av att byrån stoppats i USA men inte i Sverige.
– Jag tror att det är en kulturskillnad om personligt ansvar när det gäller möbler. Nu blir det skräckartiklar om att ”Ikea borde ta ansvar”.
Svenska Konsumentverket diskuterade ärendet med motsvarande myndigheter i Europa i somras. Slutsatsen blev att Ikea ansågs ha gjort vad man har kunnat för att förhindra olyckor genom att tydligt informera om risken i bruksanvisningen och skicka med en fästanordning för väggar.
– Med den lagstiftning vi har i Europa kan vi inte tvinga Ikea att återkalla byrån. Det vi föreslog för EU-kommissionen var att ta fram någon form av europeisk information till konsumenter, säger Mikael Schmidt, enhetschef för produktsäkerhetsfrågor på Konsumentverket.