Under fredagsförmiddagen släppte Coop beskedet att de köper samtliga 163 Netto-butiker i Sverige.
– För branschen i helhet var det ganska överraskande eftersom det inte har skett några större förvärv och varit liten rörelse mellan de olika aktörerna på ganska många år, säger Per Anderson, senior konsult vid Handelns utredningsinstitut, HUI.
Vad kan det här köpet få för betydelse för dagligvaruhandeln?
– Den kan få flera konsekvenser, nu fick de här 163 butikerna en stark svensk aktör, men också från ett konkurrensperspektiv är det intressant att aktörer tar upp kampen om marknaden.
Ica överlägsen etta
HUI genomför årligen, sedan 2015, en kartläggning av dagligvarumarknaden tillsammans med Delfi
Marknadspartners, DLF.
I försäljningstal för 2017 innehar Netto två procent av marknaden. Strax efter Lidl.
På första plats ligger Ica med 50,8 procent. Coop kommer på andra plats med 19 procent av marknadsandelarna. Axfood kommer på tredje plats och senare även Hemköp och Willys.
– Ica är fortfarande ohotad etta och det här köpet innebär inte en jättestor förändring av det, utan den största förändringen är den inom lågprissegmentet, där det nu blir en aktör mindre, säger han.
”Intressant vägval”
Hur påverkas konkurrensen av att en aktör försvinner från marknaden?
– Det innebär inga stora förändringar som jag ser det. Netto hade ju bara två procents marknadsandel. Men sen beror det ju också på hur Coop väljer att profilera de här butikerna.
Coop har ju haft sina egna problem, kommer det här förvärvet att hjälpa dem?
– Det är ett intressesant strategiskt vägval för Coop. Jag tror att man, genom förvärvet, stärker sina marknadsandelar och det behöver de. Det är signalpolitik, man visar med detta att man vill uppåt och framåt, säger Per Anderson.