Foto: TT

Trots våg av klagomål – oseriösa abonnemangsförsäljare får fortsätta

Uppdaterad
Publicerad

Flera konkurrenter har slutat efter klagomål från kunder. Trots det väljer operatören Tre att behålla sina mindre återförsäljare som säljer abonnemang från bland annat tillfälliga försäljningsplatser.

Systemet med återförsäljare som säljer mobilabonnemang via en säljdisk på stan eller i ett köpcentrum är kritiserat av konsumenter. Många anser sig ha blivit pålurade abonnemang de inte vill ha.

Av Sveriges största mobiloperatörer är det bara Tre som fortfarande använder sig av mindre återförsäljare, något konsumentexperten och journalisten Anders Nyman är kritisk till.

– Jag förstår det inte. De förstör sitt eget varumärke. Det finns hur många klagomål som helst som är specifika mot återförsäljarna och Tre verkar inte göra ett dugg för att de ska skärpa till sig, säger Anders Nyman till SVT Nyheter.

”Alltför stort intresse av att tjäna pengar”

Han driver en konsumentsajt och har följt problemen med oseriösa återförsäljare under en längre tid. Enligt Nyman har flera andra operatörer sagt upp avtalen med återförsäljarna när klagomålen från konsumenterna blivit för stora.

– Det verkar som att de små återförsäljarna har ett alltför stort intresse av att tjäna pengar och där kommer konsumenten i kläm. När konsumenten känner sig lurad nekar ofta återförsäljarna kunden ånger och vill inte kännas vid problemet. Det gäller att ge återförsäljarna mycket tydliga etiska regler för hur de ska uppföra sig, säger Anders Nyman.

Otydliga avtal och muntliga löften

Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri rådgivning till konsumenter om abonnemang och avtal inom telekombranschen. Deras statistik bekräftar att det finns stora problem med återförsäljare. Återförsäljare och operatörernas egna butiker står för 1159 klagomål angående butiksförsäljning som kommit till Telekområdgivarna. Av dessa gäller 70 procent av klagomålen återförsäljare.

– Ofta får konsumenter muntliga löften som sedan inte stämmer överens med de skriftliga avtal de har undertecknat. I flera klagomål nämns även att det är otydligt vilka priser som gäller, både när det gäller de förhöjda avgifterna för produkterna men också för abonnemangen, säger Camilla Brogren som är kommunikationsansvarig på Telekområdgivarna.

”Jättetråkigt när en kund blir missnöjd”

Kamran Alemdar, informationschef på Tre, svarar på kritiken via mejl:

”Vi jobbar idag med närmare 900 återförsäljare runt om i landet och överlag är kunder som köper våra produkter via dessa butiker nöjda. Det rör sig både om större och mindre företag och vi ställer samma tydliga krav på att alla dessa återförsäljare följer Telekområdgivarnas uppföranderegler. Det är jättetråkigt när en kund blir missnöjd och anmäler en återförsäljare till konsumentverket och vi följer noggrant utvecklingen av dessa ärenden,” skriver han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.