– Det räcker inte med stora köpcentrum för att folk ska stanna kvar, säger Elin Grundström som går andra året på Tornedalsskolans gymnasium. Efter gymnasiet tänker jag flytta till Umeå för att plugga. Jag tror inte att jag kommer att flytta tillbaka.
”Chans att få stanna”
”Tanken är att ge ungdomar en chans att få stanna kvar och att inte behöva flytta söderut för sin försörjning.”
Så sa Ikeas grundare Ingvar Kamprad vid invigningen av Ikeas nordligaste varuhus 2006.
Och visst har Ikeas etablering haft en enorm betydelse för Haparanda. Besökssiffror och handelsindex har skjutit i höjden men inte ens världens största möbelföretag tycks kunna rå på urbaniseringens krafter. Invånarantalet är i dag lägre än när Ikea öppnade och det är framförallt ungdomarna som ger sig av.
– Det var väldigt höga förhoppningar om att Ikea skulle medföra en massiv inflyttning till Haparanda, säger det socialdemokratiska kommunalrådet Peter Waara. De förväntningarna har inte infriats.
Arbetslösheten ökar igen
I den lilla gallerian i Haparandas gamla centrum finns det knappt några butiker kvar. Den mesta av handeln har flyttat ut till Ikeaområdet.
– Det är väldigt dött i centrum, säger Hampus Täikkö som går andra året på Tornedalsskolans gymnasium.
– Det är väl också en av orsakerna till att ungdomar flyttar, tillägger han.
I den folktomma gallerian finns ett anslag från yrkeshögskolan Handelsakademin som erbjuder utbildning till butikskommunikatör. Där står det att det behövs minst 350 personer under 2016 för att mätta marknadens behov. Trots det har arbetslösheten i Haparanda börjat att vända uppåt igen och närmar sig nu de dryga 11 procents arbetslöshet som man hade innan Ikea etablerade sig.
– Vi har många invånare som inte har speciellt hög utbildningsbakgrund och de har högst benägenhet att hamna i arbetslöshet, säger Peter Waara. För att suga upp de människorna skulle det krävas en Ikeaetablering vart femte år. Det är ju inte så att personalen byts ut hela tiden.
Svårt för unga att stanna kvar
Arbetsförmedlingen spår att glesbygden kommer att tappa en tredjedel av sin arbetsföra befolkning fram till 2030. Men Peter Waara är optimistisk.
– Vi är en gränsstad och det passerar 14 miljoner människor här varje år, säger Peter Waara. Cirka en miljon av dem trillar in på Ikea, så nog finns det attraktionskraft här.
– Tillsammans med vår tvillingstad Torneå på den finska sidan håller vi på att skapa ett starkt varumärke, både på den nationella och den internationella arenan.
Gymnasisterna Elin Grundström och Hampus Täikkö tror att det krävs mer än fler köpcentra för att locka ungdomar att stanna kvar i Haparanda.
– En eftertraktad eftergymnasial utbildning är vad som behövs om befolkningen ska öka, säger Hampus Täikkö.
– De flesta jobb är ju inom handeln och då blir det svårt att stanna kvar om man vill göra något annat, säger Elin Grundström.