Mellan de två senaste läsåren minskar andelen skolpersonal med lärarlegitimation i sex av länets åtta kommuner.
Detta efter att läsåret dessförinnan har ökat över hela brädet. En oroväckande utveckling, menar Lee Gleichman Linnarsson, undervisningsråd på Skolverket.
– Det är naturligtvis bekymmersamt att det ser ut så. Tanken är att alla elever ska få undervisning av lärare som har utbildning för den undervisning som de bedriver. Det spelar roll om man har formell utbildning eller inte. På samma sätt som att ingen av oss vill gå till en läkare eller sjuksköterska som saknar formell utbildning, säger hon.
Lejonparten av kommunerna tappar lärare
Siffrorna från Skolverket gäller skillnaderna mellan läsåren 2014 till 2017. Mellan det första och andra läsåret ökade andelen legitimerade lärare i alla länets åtta kommuner.
Men i den senaste mätningen, blev de färre i lejonparten av kommunerna. En svajande utveckling som kan tänkas fortsätta.
– Det är väldigt svårt att säga när och om det kan stabilisera sig. Det är lärarnas marknad, och de rör sig. Löneaspekten är säkert en av anledningarna till rörligheten, säger Lee Gleichman Linnarsson.
Med legitimerad lärare menas den som genomgått en lärarutbildning och har en lärarlegitimation från Skolverket där det visas att hen är behörig i minst ett ämne.
Det är bara legitimerade lärare som själva får sätta betyg för elever medan obehöriga lärare måste ta hjälp av en med lärarleg.
Olegitimerade lärare drabbar många
Louise Plobeck, ordförande för Lärarförbundet i Uppsala, ser minskningen som problematisk.
– Det påverkar ju kvaliteten på undervisningen i klassrummet och det påverkar arbetsmiljön för de legitimerade lärare som finns på plats när de inte får utbildade kollegor att samarbeta med. På sikt så påverkar det Sveriges möjligheter att befinna sig i toppskiktet av världens utvecklade länder, säger hon.
Och samtidigt som antalet legitimerade lärare minskat, har även det så kallade meritvärdet – eller snittbetyget – för eleverna i årskurs 9 gått ner i nästan samtliga av Uppsalas kommuner enligt den senaste mätningen.
Ser ni ett samband mellan andel obehöriga lärare och meritvärdet hos eleverna?
– För att kunna analysera det mer så behöver man över tid kunna se mer. Vi har inte gjort en sådan analys för att kunna uttala oss på det sättet.