Ytterligare en utredning tillsätts av regeringen om Arlanda – den ska se över framtiden för flygplatsen och även frågan om Bromma flygplats. Foto: TT

Arlandas framtid utreds ännu en gång

Uppdaterad
Publicerad

Målet är att Bromma läggs ner och Arlanda utvecklas. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) låter ytterligare en utredning se över hur det ska gå till.

Peter Norman blir utredare och han får fyra månader på sig.

Uppdraget ska redovisas 15 juni 2022.

Norman ska ta fram en plan för utveckling och utvidgning av Arlanda, för att ”säkra tillräcklig flygkapacitet” i Stockholmsområdet om Bromma läggs ned, enligt Eneroth.

Bland annat handlar det om hur inrikesflyget ska kunna flyttas från Bromma till Arlanda. Det skulle enligt Eneroth stärka Arlandas konkurrenskraft. Just nu finns en betydande överkapacitet i Stockholmsområdet, enligt ministern.

Fjärde bana?

Peter Norman får också i uppdrag att se över vilka miljöprövningar som eventuellt behövs. Huruvida en ytterligare, fjärde landningsbana är aktuell, svarar Eneroth att Swedavia hittills har sagt att det inte behövs.

– Men utredaren har inga styrande direktiv i den frågan, säger Eneroth.

Även den förra utredaren, som lämnade över sina slutsatser i höstas, tittade på ungefär samma frågor. Den utredningen var mer juridisk till sin natur, enligt Eneroth.

– Det här handlar mycket mer om hur gör vi det här i praktiken, säger Peter Norman.

Den nya utredningen sätts igång mindre än ett halvår efter det att den förra presenterade sina förslag. Den hade fått fyra månader på sig att ta reda på vad som behövde göras på och runt Arlanda för att utveckla flygplatsen och förutsättningarna för Arlanda att ta över verksamheten som i dag finns på Bromma. På den grunden skulle sedan regeringen snabbt kunna ta ett beslut om att börja en nedläggning av Bromma. Utredaren Magnus Persson bedömde att regeringen skulle kunna ta beslut om det redan 2022 och en avveckling sedan göras på tre till fem år.

Lägga ner Bromma

Eneroth sade då att regeringens mål är att lägga ner Bromma och koncentrera trafiken till Arlanda.

– Det skulle ge bättre tillgänglighet, bättre underlag för internationellt flyg på Arlanda och dessutom frigöra mark och utrymme på Bromma för bostäder, sade Eneroth när den förra utredningen presenterades i augusti förra året.

Men en majoritet i riksdagen, anförda av Moderaterna, protesterade i högan sky och lovade att riva upp ett nedläggningsbeslut vid ett maktskifte. Regeringen ska akta sig för förhastade beslut mitt i en pandemi, var ett tungt budskap.

Ny utredning

Strax före jul, när en ny regering, utan Miljöpartiet, hade tillträtt lät Eneroth meddela att det blir en ny utredning och att regeringen vill ha stöd i riksdagen för vad som ska ske med de två flygplatserna. Men målet är ännu, sade Eneroth, att säkra kapacitet och anpassa Arlanda så att Bromma kan läggas ned.

Moderaterna kritiserar regeringen för att inte samarbeta med oppositionen i frågan. Tobias Billström (M), gruppledare i riksdagen, framhåller att partiet sträckt ut en hand för att gemensamt diskutera direktiven och på så vis nå en lösning. Den handen slog regeringen bort i och med dagens besked, säger han.

– Det brukar sällan vara en bra idé att inte tala med oppositionen när man saknar majoritet i riksdagen. Det är precis vad den här regeringen gör.

Från arkivet: Turerna kring Bromma flygplats:

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se unikt filmmaterial ur SVT:s arkiv om flygplatsens historia fram till idag – som när kung Gustaf V, prinsessan Alice och prinsessan Ingeborg invigde Bromma flygfält 1936. Foto: SvD/TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.