Utredningen föreslår att flyg som tankas i Sverige ska innehålla mer biobränsle. Från 2021 ska en procent av det som flygplanen tankar vara biobränsle. Mängden biobränsle ska successivt öka så att den 2025 utgör fem procent av bränslet, och 2030 ska mängden ligga på 30 procent, enligt förslaget.
– Vi har valt att göra förslaget på ett sådant sätt att vi verkligen, verkligen tror att det går att genomföra i praktiken och att det får de här effekterna, säger den särskilda utredaren Maria Wetterstrand.
Fler resor men mindre utsläpp
Trots att flygresorna väntas öka kommer omställningen att leda till minskade utsläpp, enligt utredningen.
– Vi har räknat med de prognoser som finns om ökat flygresande, så istället för att utsläppen ökar med sex procent 2030, så kommer de att minska med 24 procent, med det förslag som vi har lagt och de beräkningar som vi har gjort, säger Maria Wetterstrand.
Sverige saknar egen produktion av biobränsle. Det som används kommer från USA. Flygbranschen efterlyser nu bättre förutsättningar för att den inhemska produktionen ska komma igång.
– Vi behöver få igång en storskalig produktion och därmed få ner priset som gör det rimligt för flygbolagen att använda de här bränslena, säger Peter Larsson, vice ordförande på Svenskt Flyg.
Dyrare biljettpriser
Att en större del av bränslet blir förnybart kan komma att påverka biljettpriserna.
– När man blandar in 30 procent drivmedel så skulle det handla om ungefär 250 kronor för de dyraste interkontinentala resorna, medan det blir betydligt mindre prisökning för inrikes och Europaresor, säger Maria Wetterstrand.
Samtidigt kommer mer behövas att göras för att minska utsläppen.
– Det löser inte flygets alla problem. Det är fortfarande väldigt energikrävande och mycket utsläpp. Det kommer behövas annat också för att komma åt flygets utsläpp tillräckligt mycket.