Valaffischer handlar om att bygga upp det personliga varumärken och föra fram partiets profilfrågor. Hur lyckas då partierna med det? Vi bestämde oss för att testa hur väljarna i Knivsta kommun uppfattar affischernas budskap.
På vems valaffisch står följande:
”Trygghet och utveckling
i skolan, på fritiden, genom livet”.
– Oj, det där känns det som att alla tycker, säger Ulrika Olander som bor i Knivsta.
(Testa dig själv och ta reda på vems valaffisch i Knivsta det var i klippet ovan. Se även valaffischer från Uppsala längst ned i artikeln.)
”Enklare om man har konkreta sakfrågor”
Bengt Johansson är medieforskare och expert på valaffischer. Han förstår att det kan vara svårt för många att para ihop budskapet med partiet, om man inte får se själva valaffischen.
– En del är väldigt allmänna och allmängiltiga. Det är klart att det är svårt att urskilja dem. Det är mycket enklare om man har konkreta sakfrågor som skiljer dem åt. Det hade varit lättare för väljarna då, säger han.
Igenkänning och stora väljargrupper
Från både Moderaternas och Socialdemokraternas håll menar man att valaffischerna är ett bra sätt att för dem att nå sina väljare och ett bra sätt att uppmärksamma det kommande valet.
– Många kan ju tycka att det blir otydliga budskap, det handlar snarare om att man försöker applicera information till en väldigt stor väljargrupp, säger Erik Raita, kommunikationschef för Moderaterna i Uppsala län.
– Jag tror att det mer handlar om igenkänning och att valet är nära förestående och att man sätter sig in mer när man ser affischerna, säger Mattias Kristenson, valledare för Socialdemokraterna i Uppsala län.