Nu är den intensiva jultrafiken nära. Ja, i själva verket började den redan på fredagen, vilket är faktiskt var alldeles utmärkt. Att julafton är på en onsdag är nämligen bra för trafiksäkerheten.
– I år kommer jultrafiken att bli mera utspridd eftersom många tar ledigt den 22 och 23. Det finns flera resdagar att välja på. Många har nog redan åkt, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig hos Motormännen.
Enligt statistik från Motormännen har annars den 21 och 22 december varit de farligaste dagarna med flest döda och skadade i trafiken men så blir det alltså troligen inte i år.
Men Erik Kjellin tycker inte att man ska välja resdag efter olycksstatistiken. Åk den dag som passar dig och ta god tid på dig, säger han.
– Låt resan ta den tid den tar. Att bestämma ett klockslag när man ska vara framme är stressande. Det leder lätt till farliga omkörningar om man måste hinna till middagen.
Snö minskar riskerna
Om almanackan är gynnsam för trafiken i år så ser det annorlunda ut vad gäller väder och väglag. Tvärtemot mot vad många kanske tror minskar riskerna i trafiken när det är rejält vinterväglag med mycket snö.
– Snö är en synlig fara som får bilisterna att ta det försiktigt. Farligast är barmark med våta vägbanor och en temperatur som pendlar kring nollan, säger Erik Kjellin.
Snö i större mängd verkar inte vara på väg – i alla fall inte i södra delen av landet. Däremot kan det i början av nästa vecka bli sådant väglag som Erik Kjellin varnar för. ”På måndag förmiddag kan det bli besvärligt på vägarna i södra halvan av landet eftersom molntäcket spricker upp och temperaturen sjunker ner på minussidan”, står det i SVT:s väderprognos.
Välj rätt väg!
Inte bara resdag, väder och väglag inverkar på hur säker resan blir. Även valet av väg är mycket viktigt.
Det bästa är att välja så kallade mötesseparerade vägar men det är inte alltid möjligt. Mer än hälften av Europavägarna i landet, ungefär 345 mil, är vägar utan mötesseparering med fartgränser mellan 80 och 100 km/tim. Siffror från Trafikverket visar att risken att dö på en sådan väg är fem gånger så hög som på en genomsnittlig motorväg.
– I södra Sverige är det oftast möjligt att välja de säkrare vägarna men i norr är det inte så, säger Erik Kjellin.
Det finns exempelvis inget alternativ till riksväg 70, som från Borlänge till norska gränsen klassas som ”farlig” av Motormännen.
Sveriges farligaste väg
Däremot är det välkänt att det är mycket mindre riskabelt att välja E4 och riksväg 40 över Jönköping om man åker från Stockholm till Göteborg.
Följer man skyltningen från Stockholm till Göteborg hamnar man på E20, som klassas som farlig hela vägen mellan Kumla och Göteborg.
– E20 genom gamla Skaraborgs län är Sveriges farligaste väg räknat i antal dödsolyckor per kilometer. En stor del är inte mötesseparerad och var femte fordon är en lastbil eller långtradare, berättar Erik Kjellin.
Och när man väl kommit ut på vägarna gäller de klassiska råden att anpassa hastigheten efter trafiken och väglaget, att inte stressa och ta regelbundna pauser. Dessutom rekommenderar Motormännen däck med ett mönsterdjup på fem millimeter även om lagen inte kräver mer än tre. Detta för att få bra grepp på is.
FARLIGA VÄGAR I JUL OCH NYÅR
E4 från Gävle och norrut.
E6 vid Tanumshede.
E10 hela vägen.
E12 hela vägen.
E14 hela vägen.
E16 från Gävle till norska gränsen.
E18 från Karlstad till norska gränsen.
E20 från Kumla till Göteborg.
E22 från Söderköping till Lund.
E45 från Trollhättan till Övre Soppero.
Riksväg 26 från Kristinehamn till Johannisholm.
Riksväg 70 från Borlänge till norska gränsen.
Riksväg 84 från Hudiksvall till norska gränsen.
Avser dagligt genomsnitt för perioden 20 december–12 januari 2008–2014.
Källa: Transportstyrelsen