Som SVT tidigare har visat har andelen bilar som väger två ton fördubblats på de svenska vägarna sedan 2010. Och nu visar SVT:s granskning att också många klimatbilar är stora och tunga.
Genomnsittsvikten för klimatbilarna är över 1 800 kg. Det är 200 kg mer än för andra bilar i Sverige, och 400 kg mer än genomsnittsbilen i Europa. Och batterierna förklarar inte hela viktskillnaden. Det handlar också om att bilmodellerna är stora och kraftfulla. Nästan var femte klimatbonusbil har mer än 250 hästkrafter, visar SVT:s bearbetning av data från Transportstyrelsen.
Populäraste bonusen tung
Det kommer ut allt fler mindre modeller, men en genomgång av samtliga bilar som fått klimatbonus från systemets start 2018 till oktober 2019 visar att 24 procent, alltså var fjärde bil, som fått klimatbonus, väger över två ton.
Den mest populära klimatbonus-bilen av alla 2019, Mitsubishi Outlander, väger i de flesta fall över två ton. Det gör också Volvos stora laddhybrider, både kombimodellerna och SUV:arna. Audi och stora Tesla-modeller som drivs helt på el väger också över två ton.
”Större alltid sämre för klimatet”
Stora bilar drar mer energi och ger mer utsläpp när man kör dem, och de kräver mer resurser i stålverk och fabriker när de tillverkas.
– Större bilar är alltid sämre för klimatet än mindre bilar, säger professor Öivind Andersson på Lunds Tekniska Högskola.
Det här gäller även om bilarna helt eller delvis går på el. Stora bilar har större batterier som kräver mer resurser när de tillverkas. Råvarorna till batterierna är dessutom en bristvara, vilket gör att de räcker till färre bilar om bilarna är stora.