Kravet från Beuc gäller en lång rad produkter som inte har mycket näring, men däremot gott om socker, salt och fett. Beuc vill ha bort de gulliga figurerna eller maskotarna från såväl förpackningarna som övrig reklam. Det handlar både om figurer som tillverkarna tagit fram själva och välkända varumärken från Disney och serietidningshjältarna som dominerat filmbranschen de senaste åren.
LÄS MER: 50 miljoner fler överviktiga barn 2025
I första hand riktas kampanjen mot de stora internationella tillverkarna, som till exempel Kelloggs och Unilever, men också mot de stora filmbolagen. En annan målgrupp är EU:s hälsoministrar som på fredag möts i Bryssel för att diskutera åtgärder mot fetma och övervikt hos barn och unga.
”Barns hälsa borde gå före”
”Barn kan inte skilja på reklam och underhållning. Det begriper marknadsförarna, men barns hälsa borde gå före företagsvinster. När ett av tre barn lider av fetma eller övervikt har det blivit ett av samhällets största hälsoproblem”, säger Monique Goyens, generaldirektör för Beuc, i ett pressmeddelande.
Beuc är en paraplyorganisation som består av 43 nationella europeiska konsumentorganisationer, däribland Sveriges konsumenter.
Fakta: En enda figur gjorde ”nyttig” reklam
Beuc har besökt varuhus i 13 europeiska länder och granskat omkring 100 produkter som världshälsoorganisationen WHO dömt ut som olämpliga för barn. Samtliga marknadsfördes med tecknade figurer. Av de undersökta hittades bara en som uppmanade barnen att äta mer frukt och grönsaker.
Sverige är inte med bland de granskade länderna.
Beuc uppmanar en lång rad tillverkare att sluta med den här typen av marknadsföring och uppmanar också de europeiska regeringarna att sätta hårdare tryck på bolagen.
Källa: Beuc