Kraftig ökning av vilseledande miljöpåståenden i reklam

Uppdaterad
Publicerad

Nio reklamer har fällts för vilseledande miljöpåståenden av Reklamombudsmannens opinionsnämnd i år. Det är lika många som under hela fjolåret.

– Jag tror att det är mer miljöargument i dag i reklamen än vad det var för några år sen. Det har blivit viktigare helt enkelt. För oss alla, säger Elisabeth Trotzig som är reklamombudsman.

Reklam ska förhålla sig till Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation och reglerna för miljöargument är hårda.

– Det hänger ihop med att det är väldigt komplexa och svåra frågor. Är man en icke-insatt person måste detta förklaras så man förstår på vilket sätt produkten har en inverkan på miljön eller inte, säger Elisabeth Trotzig.

Till exempel får man inte använda generella påståenden så som ”miljövänlig” och ”hållbar” utan kvalificering eller mycket betryggande bevisning, något som måste ske i anslutning till påståendet.

– Det här tycker företag och annonsörer är besvärligt, man kanske har en oneliner i reklamen och inte vill ha ytterligare text och förklararingar, men det måste man faktiskt ha.

I klippet ovan kan du se några exempel på årets fällningar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.