Att den kinesiska sociala medier-plattformen Tiktok är mycket populär bland svenska ungdomar slår Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet 2021” fast.
Tiktok används mest av personer födda på 00-talet, enligt rapporten, och det är i denna kategori som de för partierna högintressanta förstagångsväljarna finns.
Förstagångsväljare som SVT tidigare har pratat med anser att höstens tre val – till riksdag, region och kommun – är ”viktigare än någonsin” och lyfter fram kriget i Ukraina och den tidigare regeringskrisen.
Men finns riksdagspartierna på samma sociala plattformar som dessa väljare? Och vilka budskap används i så fall för att få fast dem på fiskekroken och dra dem till valstugorna i höst?
Se vår genomgång av de svenska riksdagspartiernas Tiktok-försök i videon ovan!
SVT Nyheter har sökt Moderaterna för en kommentar.
Virala valet
I ”virala valet” kommer vi att bevaka det som sker i sociala medier innan, under och efter valet 2022.