SVT har granskat den snåriga ägar- och bolagsstrukturen bakom Volvo Cars ägarbolag Geely. Tre av bolagen, som alla kontrolleras av Geelys och Volvos huvudägare Li Shufu, är registrerade i kontroversiella skatteparadis.
Volvo och Geelys systerföretag Geely Automobile Holdings är börsnoterat i Hongkong men bolaget är registrerat i skatteparadiset Caymanöarna. Det brittiska territoriet rankas som skatteparadisvärldens mest problematiska.
Volvo och Geely Automobile samarbetar på flera områden. De utvecklar en gemensam drivlina för elbilar, de samäger bilbolaget Lynk & Co och de utvecklar bland annat självkörande bilar.
Men Caymanöarna är inte det enda skatteparadis som Li Shufu valt att placera tillgångar i.
Skatteparadis
Li Shufu kontrollerar sitt ägande i Geely Automobile via bolaget Proper Glory Holding där han är största ägare.
I årsredovisningen till Geely Automobile framkommer i en av fotnoterna att Proper Glory är registrerat på brittiska Jungfruöarna. Proper Glory ägs i sin tur av två bolag, Volvos kinesiska moderbolag Zhejiang Geely Holding (där Li Shufu är störste ägare) och Geely Group Limited – som är registrerat även det i brittiska Jungfruöarna. Det bolaget ägs av Li Shufu, hans äldre bror och en av koncernens vd:ar.
Volvo Cars gjorde en rörelsevinst på cirka 13 miljarder kronor för första halvåret i år. Samtidigt har bilföretaget sammanlagt fått runt en halv miljard kronor i statligt så kallat permitteringsstöd under pandemin. Ola Möller anser att det är extra problematiskt med oklara ägarstrukturer när det handlar om skattepengar.
– När man har fått offentliga stöd är det ju extra viktigt att man hela tiden är fullt transparent hela vägen bak. Skattepengar som vi har betalt till Volvo kan hamna hos kinesiska staten. Vi vet inget om det, säger Ola Möller som inte vill avråda potentiella köpare att investera i Volvo.
– Jag tänker inte säga att de som investerar i ett svenskt fint industriföretag som Volvo gör fel.
Ola Möller tycker det är djupt problematiskt att ägare av svenska företag väljer att placera sig i skatteparadis.
– Det är också problematiskt att det är kinesiska bolag där vi har en tveksamhet kring vem som äger det i slutändan, säger S-ledamoten, som tidigare har engagerat sig i frågor om skatteparadis.
Söker huvudägaren
SVT har sökt Li Shufu utan resultat. Geely Sveriges presskontakt skriver dock i ett mejl att ”som en multinationell företagsgrupp verksam över stora delar av världen följer vi alltid de lagar och regler som gäller på respektive marknad. Vi har också en tydlig och transparent process kring detta”.
Här är hela Geely Sveriges svar:
”Som en multinationell företagsgrupp verksam över stora delar av världen följer vi alltid de lagar och regler som gäller på respektive marknad. Vi har också en tydlig och transparent process kring detta som går att följa via regulatory announcements, bolagsstämmor och finansiell redovisning för våra respektive bolag. På samtliga marknader och för samtliga bolag i koncernen har vi fullt godkännande av finans- och skattemyndigheter och internationella organisationer kring våra verksamheter och finansiella förehavanden.”
Fakta
Den ideella organisationen och forskarnätverket Tax Justice Network arbetar för att öka transparensen när det gäller skatteparadis och internationell skatteplanering. Vartannat år rankar organisationen skatteparadis utifrån ett finansiellt ”hemlighetsindex” med 20 indikatorer som ägarregistrering, bolagstransparens, finansiell reglering och internationellt samarbete.
Värstingen på listan år 2020 är det brittiska territoriet Caymanöarna som beskrivs som ”extremt hemlighetsfullt”.