När Volvo börsnoteras kommer prislappen att ligga på 53–68 kronor per aktie, vilket motsvarar ett totalt värde på Volvo Cars på 163–200 miljarder kronor. Enligt Håkan Samuelsson kommer det att finnas stora möjligheter för småsparare som är intresserade av att investera i bolagets aktier.
– Tror man på att bilbranschen kommer bli elektrisk och att Volvo kommer att vara med i den utvecklingen tror jag att kommer man att göra en bra investering, säger Håkan Samuelsson.
Kvarstår som huvudägare
Volvo Cars bekräftar även beskedet som kom för två veckor sedan att det görs en emission av nya aktier till ett värde av 25 miljarder kronor i samband med introduktionen på Stockholmsbörsen. I nyemissionen har fonder som AMF, Swedbank Robur, If, Nordea Fonder, Skandia Fonder och Danica Pension garanterat köp av aktier för 6,4 miljarder kronor.
Geely Sweden, ett helägt dotterbolag till Zhejiang Geely Holding som förvärvade Volvo Cars 2010, planerar att kvarstå som Volvo Cars största aktieägare efter börsnoteringen. Under åren inom Geelysfären har Volvo Cars försäljning ökat till fler än 770 000 bilar per år, upp från 373 525 bilar 2010, enligt bolaget.
– Geely har varit väldigt stadiga ägare och enormt positiva för Volvos utveckling, och jag är övertygad om att det fortsatt kommer att vara så i framtiden, säger Håkan Samuelsson.
Bara el 2030
Efter transaktionerna i samband med noteringen räknar Volvo Cars med att 19,5–24 procent av aktierna kommer att handlas fritt på börsen.
Elektrifieringen går framåt och i takt med att den nya teknologin växer fram kommer också fler aktörer in på fordonsmarknaden. Men Håkan Samuelsson är inte orolig att Volvo inte kan hänga med i konkurrensen om elbilskunderna.
– Volvo kommer att vara en av de absolut snabbaste att ställa om. Vi står inför en stor omställning, alla våra bilar ska vara elektriska 2030, säger Håkan Samuelsson.