I pressmeddelandet skriver bolaget att det också blir en nyemission av aktier för 25 miljarder kronor och dessutom en delförsäljning av aktier från befintliga aktieägare, det vill säga Geely. Pengarna ska bland annat kunna användas till fortsatt satsning även vid ett försämrat marknadsläge.
1,2 miljoner bilar
Nuvarande svenska institutionella ägare, AMF och Folksam som tillsammans har 2,2 procent av ägandet, kommer att kvarstå som ägare efter noteringen.
Första dag för handel med aktierna på Stockholmsbörsen väntas bli någon gång i år. Försäljningen och emissionen kommer att riktas både till allmänheten och institutionella placerare.
Bolagsledningen har antagit som ambition att fram till 2025 nå en försäljning av 1,2 miljoner bilar per år. Nuvarande årstakt, vid senaste halvårsskiftet, ligger på 773 000. Samtidigt siktas på en rörelsemarginal, vinst i förhållande till försäljning, på 8–10 procent.
Köptes av Ford
Den klassiska biltillverkaren – som försvann från börsen när Ford köpte företaget 1999 – siktar på en värdering på upp emot 25 miljarder dollar, motsvarande nära 219 miljarder kronor, enligt källor till WSJ, som också var först med att rapportera om att detaljer om noteringen kunde komma redan på måndagen.
En notering av Volvo Cars har det talats om i flera år. Så sent som i februari meddelade den kinesiska huvudägaren att planerna skrotas – för att sedan i maj åter ta upp tråden. Då meddelades att Volvo Cars skulle undersöka möjligheterna för en börsnotering med siktet inställt på Stockholmsbörsen.
Kinesisk ägare
Volvo Cars ägs sedan 2010 av det kinesiska bolaget Geely Holding och bolaget har sedan tidigare sagt att man vill fortsätta vara majoritetsägare, även när bolaget sätts på börsen.
I förra veckan kom beskedet att elbilstillverkaren Polestar, med Volvo Cars som storägare, börsnoteras på New York-börsen genom en fusion med det amerikanska så kallade spac-bolaget Gores Guggenheim. I transaktionen värderas Polestar till drygt 170 miljarder kronor.