Flygbolaget Wizzair. Foto: Scanpix

Wizzair – sämst på att följa ARN

Uppdaterad
Publicerad

Ungerska Wizzair är det i särklass sämsta flygbolaget på att följa Allmänna reklamationsnämnden ARN:s beslut. Wizzair struntar i 91 procent av rekommendationerna att kompensera passagerarna. Det visar siffror som SVT Nyheter tagit del av.

Wizzair flyger från Stockholm-Skavsta, Malmö och Göteborg till destinationer främst i Östeuropa.

Sedan 2005 har Wizzair struntat i 91 procent av alla ARN:s rekommendationer om att enligt EU:s och svenska regler kompensera passagerare som drabbats av förseningar, inställda flyg och annat. Av 33 fällningar i ARN under perioden följde Wizzair bara tre stycken.

Inget svar från företaget

SVT Nyheter har sedan förra veckan sökt Wizzair för en kommentar på flera telefonnummer och två e-postadresser. Utan framgång. På telefonnumren till pressansvariga som vi får på kundtjänstnumret svarar ingen och efter några signaler kommer felsignaler.

Även om Wizzair toppar listan över andelen ignorerade ARN-fällningar de senaste sju åren är de inte ensamma att strunta i ARN.  I går avslöjade SVT Nyheter att Lufthansa förra året gjorde som Ryanair och ignorerade nära två tredjedelar av alla fällningar i ARN.

Däremot följde SAS, KLM, Norwegian och Air France samtliga rekommendationer från myndigheten om att ersätta passagerare.

Vet du mer? Har du egna erfarenheter? Hör av dig direkt till reportern eller till svtnyheter@svt.se!

ARN-fällningar sedan 2005

Fällningar/Ignorerade:

Wizzair: 33/30 (91 procent)

Källa: Allmänna reklamationsnämnden, ARN

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.