Vid 22-tiden under söndagen startade larmsignalen ”Hesa Fredrik” i Stockholmsområdet. Larmsignalen som testas varje vecka, utan ljud, gav under söndagskvällen ifrån sig tjut.
– Det är den mänskliga faktorn som ligger bakom att det blev som det blev. Vi har brustit i våra rutiner, säger Linda Bengtsson, presschef på SOS Alarm.
LÄS MER: SOS Alarm: ”Mänskliga faktorn bakom felet”
Belyser vikten av fungerande rutiner
Inrikesminister Anders Ygeman (S) kommenterade händelsen skriftligt till TT under måndagen.
”Det är oerhört viktigt att det finns fungerande rutiner för detta. Regeringen kommer därför att ge ett uppdrag till MSB om att redovisa och utvärdera omständigheterna kring felaktig VMA-signal i Stockholm den 9 juli” skriver han.
LÄS MER: Så gör du om Hesa Fredrik tjuter
När larmsignalen gick av i går var det flera som inte visste vad de skulle göra, något som försvarsminister Peter Hultqvist (S) kommenterar så här:
”Det är uppenbart att det finns ett behov av att bygga upp allmänhetens kunskap om totalförsvaret”, säger han via sin pressekreterare.
Han påpekar att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har fått ett sådant uppdrag.
LÄS MER: Därför gick ”Hesa Fredrik” igång
Flera hemsidor nere – otillräcklig kapacitet
Under söndagskvällen låg polisens, MSB:s och SOS Alarms hemsidor nere. Vilket gjorde det svårt för allmänheten att ta till sig av information om det felaktiga larmet.
Enligt försvarsexperten Johan Wiktorin är det otillräcklig kapacitet som ligger bakom den långsamma informationen till allmänheten.
– Man har inte skaffat sig tillräcklig med bredbandskapacitet, de måste tåla mycket överföring. De bör ha samma nivå som de stora dagstidningarna har – minst. När 10.000 personer försöker söka information så är det ingenting jämfört med en överbelastningsattack, säger Johan Wiktorin.
LÄS MER: Kritik efter felaktigt larm: ”Människor blev rädda”