• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Regeringen beslutade att ta bort klimatbonusen för nya elbilsägare. Moderatkällor berättar nu varför: ”Det var för mycket pengar”. Foto: Henrik Montgomery/TT

Källor: Snabbt slopande – så få skulle hinna köpa elbil

Uppdaterad
Publicerad

Det var viktigt att slopandet av klimatbonusen skulle gå så fort som möjligt. Detta för att så få konsumenter som möjligt skulle hinna köpa sin elbil rapporterar Aftonbladet som hänvisar till källor inom Moderaterna. Därför sattes ett fönster på drygt ett dygn.

Det var bara Sverigedemokraterna som innan valet ville avskaffa klimatbilbonusen för elbilar.

I måndags kom pressmeddelandet där regeringen meddelade att man slopar klimatbilbonusen för elbilar från och med onsdagen 9 november. Enligt Aftonbladet ska Oscar Sjöstedt (SD) haft en drivande roll i förhandlingarna:

– Vår ingång var att få bort den helt och hållet så fort som möjligt. Det är den enskildes sak att betala för sin nya bil. Det kan inte vara skattebetalarnas uppgift att finansiera det, säger han till tidningen.

Begränsade antalet köpare

Enligt källor inom Moderaterna som Aftonbladet pratat med så ska den korta tidsfristen varit medveten, för att begränsa antalet människor som skulle hinna beställa sin bil innan deadline den 8 november.

– Det som hände var att vi helt enkelt fick en bild om hur mycket pengar det rörde sig om. Det som skulle vara tre miljarder, skulle hamna på över sju miljarder framöver också. Det var helt enkelt för mycket pengar. Alla var överens om att då man bestämt sig för att det ska göras, så behöver man göra det snabbt för att det ska bli en besparing. Klimatbonusen var ett system som ingen av våra partier tycker om, säger moderatkällan till Aftonbladet.

Klimatbilsbonusen innebar en matematisk formel där den konsument som köpt en ny bil kompenserades enligt den mängd gram koldioxid som den nyinköpta bilen släpper ut, med ett maxtak på 50 000 kronor. Sedan den infördes har över 10 miljarder kronor betalats ut till 270 000 konsumenter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.