Suzana Bezeras soffgrupp från Erikslunds möbler i Västerås började gå sönder efter några månader, men när hon försökte reklamera den fick hon nej från företaget. Trots att hon visat att hon kontaktat dem innan ettårsgarantin gått ut.
– Vi kommer inte ersätta kunden för soffgruppen då vår garanti löpt ut och det slitage som uppkommit på soffan inte är tillverkningsfel, skriver företagets vd Sangar Salih till SVT:s konsumentredaktion Plus.
Han skriver att företaget redan varit tillmötesgående genom att låta kunden byta en tidigare soffgrupp och genom att ge 500 kronor rabatt på den nuvarande på grund av ett skönhetsfel vid leverans.
”Halvläder”
Erikslunds möbler hävdar att soffgruppens sittdynor, rygg- och armstöd är av äkta skinn, och att en bruksanvisning följt med soffan, där det till exempel står att man inte kan sitta på armstöden.*
På detta A4-ark står även att soffan är gjord av ”halvläder”, vilket Erikslunds möbler anser bevisar soffans material. När Plusredaktionen ber företaget skicka kontaktuppgifter till tillverkaren får vi till svar att de ”av sekretesskäl” inte lämnar ut dessa.
LÄS MER: Köpte soffa i ”äkta skinn” – fick soffkuddar av plast
På er hemsida beskrivs soffgruppen som ”en riktig kvalitetsmöbel för dig som vill ha extra lyxkänsla”. Ändå går det inte att sitta på armstöden. Hur går det ihop?
–Lyxkänslan innebär inte att man ska sitta på armstöden. Vi menar att produkten har en design utöver det vanliga och ger en lyxigare känsla i rummet.
Vi har aldrig hört talas om en soffa vars armstöd inte skulle gå att sitta på. Är inte det i sig ett bevis på undermålig kvalitet?
– Ett armstöd är ett stöd att lägga armen på. Dessa delar är inte till för att sitta på och det gäller de flesta soffor på marknaden oavsett tillverkare. Den tyngre kroppsvikten ska tas på sittdelen, svarar företagets vd i ett mejl.
”Kommer följa ARN:s beslut”
Efter Plusredaktionens granskning har Erikslunds möbler ändrat texten på hemsidan så att det nu står ”soffgrupp i skinn” istället för ”äkta skinn” vid Suzanas soffgrupp. Allmänna reklamationsnämnden har ännu inte prövat ärendet och Erikslunds möbler skriver att de kommer följa nämndens beslut.
Fotnot
*Kunden Suzana Bezera hävdar att hon inte fått någon bruksanvisning i samband med soffgruppsleveransen, så här råder ord mot ord.
Tipsa Plus!
Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.