– Företaget har lurat oss, säger Suzana Bezera från Halmstad till SVT:s konsumentredaktion Plus.
I september förra året beställde Suzana Bezera en soffgrupp med tillhörande bord från Erikslunds möbler i Västerås. Möbelgruppen levererades och såg fin ut, men luktade så starkt av mögel att familjen fick byta den mot en annan.
Men efter några månader dök det upp problem även med den nya soffgruppen. Färgen från sittdynorna började släppa, armstöden sjönk in och knakade när man lutade sig mot dem och runt fjädringen under soffan brast tyget. Dessutom började sömmar att spricka.
Plast – av dålig kvalitet
Så Suzana tog med sig en soffkudde och bilder på resten av soffan till en möbeltapetserare, som konstaterade att kuddens material inte alls var äkta skinn, som det stod i annonsen, utan en läderimitation i plast. Dessutom av dålig kvalitet, eftersom även en soffgrupp i läderimitation bör hålla avsevärt längre än ett år.
– Första gången jag kontaktade företaget var i juni och de lovade återkomma men det gjorde de inte. Så jag ringde igen, men de återkom inte. Sedan tog jag kontakt via mejl.
Till slut meddelade företaget att hennes ettårsgaranti gått ut. Trots att mejlkonversationen visar att den inte hade det, och trots att Suzana ändå har tre års reklamationsrätt.
Kräver pengarna tillbaka
Så Susanna har anmält Erikslunds möbler till Allmänna reklamationsnämnden, och kräver tillbaka de dryga 20 000 kronor som hon betalat för möbelgruppen.
I sitt svar till nämnden skriver företaget att tapetseraren bara bedömt en prydnadskudde och att inga av de brister som kunden anmärkt på beror på dålig kvalitet, utan snarare felaktig hantering.
LÄS MER: ”Flera delar är av äkta skinn”
–Det mest upprörande är att de sålt en vara som de inte tar ansvar för. Och att de marknadsför felaktiga saker, säger Suzana Bezera.
Allmänna reklamationsnämnden har ännu inte prövat ärendet.
Tipsa Plus!
Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.