• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: TT

Reorna att se upp för under Black friday

Uppdaterad
Publicerad

Reapriser kan framstå som billigare än vad de är, utannonserade produkter kan ha tagit slut och ordinarie produkter kan kosta mer än vad de gör annars. Det är några exempel på Black fridays ibland missvisande reor.

Många svenskar är redo att öppna plånboken på Black friday, men reorna är inte alltid lika renodlade som de kan utge sig för att vara.

Priserna behöver inte nödvändigtvis vara lägre på Black friday – de kan ha stigit och produkterna ha blivit dyrare, visar statistik från jämförelsetjänsten Prisjakt som SVT Nyheter tagit del av.

Hur kan priserna till och med gå upp under rea? 

– Det kan vara att handlarna inte vill sälja just de produkterna, samtidigt som produkterna på rea ska framstå som mer rea, säger Carl Vult von Steyern, Sverigeschef på Prisjakt.

Priser sänks, höjs och sänks igen

Sammanställningen visar även att många produkter sänks och höjs flera gånger vid olika tillfällen innan Black fridays reapris utannonseras.

Samtidigt får prissättningen vid rea inte ske hur som helst. Priset måste vara rejält nedsatt för att klassas som reapris, säger Maria Wiezell, expert i konsumenträtt och konsumentjuridik vid Sveriges konsumenter.

– Det får inte handla om några kronor mindre. Sedan måste reaprissättningen utgå från butikens ordinarie pris, och det under en begränsad tid.

Försäljningen regleras i marknadsföringslagstiftningen. Trots lagstiftningen är det många handlare som hoppar generöst mellan priser. 

– Det ger en felaktig prisbild om det i princip alltid är reapris, säger Maria Wiezell.

Så svarar Svensk handel

På Svensk handel säger man sig inte känna till problemet:

– Vi har tidigare inte fått några uppgifter om att en prishöjning sker inför Black friday. Om det är så att företag höjer priserna under Black friday och kallar det för rea så är det högst anmärkningsvärt, då det strider mot marknadsföringsreglerna för realisation, säger Anna-Karin Strömqvist, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Kan klassas som fusk

Även om skiftande priserna förekommer i större utsträckning, är det svårt att bestämt konstatera att det rör sig om ett typ av fusk.

– Det är svårt att säga om det förekommer fusk. Men om priset på en produkt höjs en dag innan Black friday, och sänks igen till Black friday, är det verkligen reapris då?, säger Carl Vult von Steyern.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.