Var tionde svensk elbil exporteras

Uppdaterad
Publicerad

Drygt 60 miljoner kronor av de pengar som staten betalat ut för att öka antalet elbilar i Sverige har gått till elbilar som exporterats till andra länder – och nästan var tionde elbil som sålts i Sverige har exporterats. Det visar en granskning som Plusredaktionen gjort. 

Sedan 2014 har svenska bilköpare som valt att köpa en elbil kunnat få ut en supermiljöbilspremie på upp till 40 000 kronor om de väljer att köpa en elbil. Syftet från regeringen var att öka andelen elbilar på de svenska vägarna.

Men en granskning från SVT:s konsumentredaktion Plus visar nu att nio procent av de elbilar som sålts i Sverige har exporterats. För dem har staten betalat ut över 60 miljoner kronor.

Elbilar

Lönsamt att exportera

Plus granskning visar också att bara sju procent av de statliga premiepengarna har gått till privatpersoner. Majoriteten av pengarna har istället gått till olika företag som hyr ut bilarna.

Många av dessa företag har upptäckt att det är lönsamt att exportera bilarna till andra länder, i synnerhet till Norge, och granskningen visar att antalet exporterade elbilar ökar för varje år.  

”Köpare av begagnat drar nitlotten”

Intresseorganisationen Gröna bilister, som jobbar för att den svenska biltrafiken ska bli mer miljövänlig, är bekymrade över att bilar som annars skulle komma ut på den svenska andrahandsmarknaden försvinner utomlands.

– Konsumenter som inte har råd att köpa en ny bil men skulle ha råd att köpa en begagnad bil drar nitlotten, säger Martin Prieto Beaulieu, talesperson för Gröna bilister.

– Systemet måste rättas till för att det fungera som det var tänkt så att bilarna stannar i landet.

Miljöministern: ”Ansträngt oss för att minska läckaget”

Miljöminister Karolina Skog (MP) medger att det finns ett problem, men menar att bland annat det nya system (bonus malus*) för elbilspremier som gäller från den 1 juli 2018 ska rätta till detta ”läckage”.

– När vi utformade bonus malus-systemet gjordes ansträngningar för att minska risken för läckage, men det finns mig veterligen inget system som är helt vattentätt.

– Det är anledningen till att vi lägger så mycket energi på att få fram bra lagstiftning på EU-nivå, så att vi får ett gemensamt arbete i hela EU. Då blir alla länder i hela EU:s inre marknad, inklusive Norge, tvingade att skapa goda incitament för elbilar och vi får liknande regler i alla länder, säger Karolina Skog till Plusredaktionen.

Se första delen av Plus granskning ”Elbilarna som försvann” – nu i SVT Play

Exporten av elbilar ökar

Så här många elbilar som fått supermiljöbilspremien har exporterats: 

  • 2014 – 57 
  • 2015 – 53 
  • 2016 – 199 
  • 2017 – 414 
  • 2018 – 797* 

*1 januari – 7 november 2018

Bonus malus*

Den 1 juli ersattes supermiljöbilspremien av ett nytt system, som kallas Bonus malus.

Bonus malus innebär att den som köper en miljöanpassad bil som släpper ut mindre koldioxid än 60 gram per kilometer får en bonus och den som köper en bil som släpper ut mer koldioxid får betala en högre skatt under de tre första åren bilen körs.

För den som köper en ren elbil är bonusen 60 000 kronor. För att bonusen ska betalas ut måste samma ägare stå som ägare i minst sex månader.

Så gjordes granskningen

Plusredaktionen har gjort sökningar på de elbilar som det betalats ut supermiljöbilspremie för under 2018 och som senare avregistrerats ur fordonsregistret. En avregistrering sker när en bil exporteras eller skrotas.  

Redaktionen sökte efter bilarna i fordonsregistret och beställde information om vem som ägt bilen, när ägarbyten gjorts, när bilen registrerats första gången i Sverige och när den avregistrerats. 

Totalt har vi undersökt in- och avregistreringsdatum för 951 bilar. I vårt material kan vi se 797 bilar som exporterats under 2018. Resten hade avregistrerats tidigare eller skrotats. 

Räknar man samman 797 exporterade elbilar med motsvarande siffror för tidigare år (som går att få via myndigheten Trafikanalys) får man fram hur många elbilar som exporterats sedan 2014. Därmed kan man också räkna ut hur mycket dessa bilar totalt har fått i supermiljöbilspremie, samt hur stor andel av den totala försäljningen elbilar som de utgör.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Elbilar

Mer i ämnet