När du står framför mjölkdisken i matbutiken och sträcker dig efter en förpackning kan det vara Oskar Sundells åkeri som levererat den dit i en ellastbil. Med en räckvidd på 25-30 mil per laddning sträcker sig rutten från Norduppland till Ockelbo och Åmot.
– Det är alltid lite plus i kanten i och med att vi var först. Det är roligt, säger Oskar Sundell.
Mer långsiktighet efterfrågas
Utsläppen från transporterna är inte bara Gävles största utmaning utan även hela Sveriges. Kommunen har utfört och ska utföra en mängd åtgärder för att få ner klimatpåverkan kopplat till just transporter.
Bland annat har det startats två arbetsgrupper, en med fokus på godstransporter och en med fokus på personresor. Här träffas företag, organisationer och kommunen för hitta lösningar på utmaningarna som deltagarna står inför.
”Här är det tydligt att företagen efterfrågar mer långsiktighet från framförallt statlig nivå kring incitament för hållbara bränslen”, skriver kommunalrådet Therese Metz (V) i ett mejl till SVT Gävleborg.
I klippet ovan: Ellastbilen går nästan ljudlöst – följ med på en tur och hör hur tyst den går.
Utsläpp kopplade till transporter
• År 1990 gjorde kategorin transporter sig skyldig till ett utsläpp på 211 864 ton växthusgaser per år i Gävle kommun.
• År 2022 var samma siffra nere på 162 633 ton per år. Det är en minskning med 23 procent på 32 år.
• I kategorin transporter ingår personbilar, tunga lastbilar, lätta lastbilar, bussar, mopeder och motorcyklar, slitage från däck och bromsar, slitage från vägbanan, avdunstning från vägfordon, inrikes civil sjöfart (inklusive privata fritidsbåtar), inrikes flygtrafik och järnväg.
• Största klimatboven är personbilarna. Den enda delen i kategorin som ökat sedan 1990 är lätta lastbilar.
Källa: Nationella emissionsdatabasen, Naturvårdsverket.