Storbritannien, Tyskland, Portugal, Irland, Sverige, Danmark, Nederländerna, Kanada och Frankrike. På flera av de större flygplatserna i länder runt om i Europa, och andra delar av världen, har köerna de senaste dagarna fortsatt att växa sig allt längre till de underbemannade säkerhetskontrollerna.
Rapporter vittnar om köer på hundratals meter när antalet semesterresenärer åter har ökat efter två år av pandemiregler – samtidigt som det saknas flygplatspersonal.
– Utan tvekan är det vi ser för tillfället en väldigt stark efterfrågan över hela världen. Den är starkare än vi kunde förutspå, säger Willie Walsh, generaldirektör för IATA, till Reuters.
Slutat sälja biljetter
I Dublin missade tusentals passagerare i söndags sina flighter till följd av timslånga köer. Och på Schiphol i Amsterdam har resenärer fått vänta ute på gatan för att kunna komma in i hallarna, vilket har resulterat i att KLM under förra veckan slutade sälja biljetter till avgångar från den Nederländska flygplatsen.
Samtidigt har den brittiska regeringen varnat för ett ”exceptionellt högt antal” resenärer när de stora resehelgerna i landet nu inleds. Där har resebolag som TUI och EasyJet ställt in ett flertal flighter. Det senare bolaget har även tagit bort flygstolar för att kunna minska kabinpersonalen.
– Vi tror att det här är nödvändigt för att ska stabilitet och bättre service, har TUI sagt i ett uttalande.
Fortsatt stora störningar
På onsdagen gick Paris flygplatsmyndighet, som styr Charles de Gaulle och Orly flygplats, ut med en varning om fortsatt stora störningar, vilket kommer att öka det redan höga trycket på semesterresenärer i Europa med förseningar och inställda avgångar, rapporterar Reuters. Därtill har det uppstått mjukvaruproblem som påverkar passkontrollerna i landet, vilket beräknar skapa än mer köer.
De större internationella flygbolagen är överens om att problemen bottnar i svårigheten att rekrytera den flygplatspersonal som krävs när efterfrågan på resor nu har stigit kraftigt efter pandemin. Samtidigt tar säkerhetsprövningarna av nyanställda mer tid än vanligt.
– Problemet är att du inte kan påbörja en utbildning innan du har klarat en säkerhetsprövning. Och när det tar tre månader är det inte många som stannar kvar, de går vidare till andra jobb, säger Willie Walsh.
”En utmaning”
Han menar att i USA är det överhängande problemet bristen på piloter. Samtidigt uppges läget på många andra flygplatser vara betydligt lugnare.
I Sverige har Landvetter inte upplevt samma tryck som Arlanda. Och på Gatwick uppges det ha varit köer men ändå ha flutit på som vanligt, enligt ett uttalande.
– Det förekommer problem på vissa flygplatser, men det gäller inte över hela världen. Jag tror att det reflekterar den väldigt signifikanta ökningen i aktivitet vi har sett. Samtidigt som det har varit en utmaning för vissa flygbolag och flygplatser skala upp igen, säger Willie Walsh.