En långtradare med dieselmotor har en räckvidd på minst 100 mil. Att klara detta med eldrift har länge ansetts omöjligt, eftersom batteriet skulle bli för tungt och för dyrt. Men forskarna menar att batteritekniken utvecklas snabbt och om man hittar infrastruktur för snabbladdning när lastbilschaufförerna tar sina pauser, så kan eldrift snart bli billigare än diesel även för långa transporter.
– Batterier har blivit billigare, men framför har dom i dag bättre livslängd. Det blir avgörande för den ekonomiska kalkylen, säger Björn Nykvist, på Stockholm environmental Institute, SEI, som ligger bakom studien.
Ju tyngre desto bättre
En personbil körs drygt 20 000 mil under sin livstid. En långtradare rullar 100 000 mil. Därför är bränslet en mycket större del av totalkostnaden för lastbilar. Det gör att den ekonomiska kalkylen för eldrift kan vara bättre på en lastbil än en personbil. En lastbil med eldrift kan bli minst dubbelt så dyr i inköp, men forskarna som publicerar sina rön på vetenskapssajten Joule, beräknar att de tyngsta lastbilarna har störst potential att bli billigare med eldrift.
Krävs snabbladdning
Både Scania och Volvo satsar i dag också stenhårt på eldrift även för de tyngsta lastbilarna.
– Vi säljer många mindre el-lastbilar i dag, och nästa år börjar vi leverera långtradare med ren eldrift. Vi tror att det i början kommer vara en liten merkostnad, men vi tror att många kunder kan betala lite extra för miljöns skull, säger Claes Eliasson, kommunikationsdirektör på AB Volvo.
Men kalkylerna bygger på att det går att snabbladda stora lastbilar som skall köra långt. Där behöver samhället skynda, menar forskarna.
– Det skissas och planeras för infrastruktur med stora snabbladdare för lastbilar, nu måste dessa planer bli verklighet om omställningen skall bli av, säger Björn Nykvist