De skadade tankarna uppskattas ha innehållit ungefär 160 000 liter, eller 160 kubikmeter, olja när färjan gick på grund.
Och redan på plats på grundet tömdes de skadade tankarna av det holländska företaget Smit Salvage.
– Ungefär åtta kubikmeter olja togs upp. Resten var bara vatten, säger Johan Spaans, bärgningsmästare på Smit Salvage.
Så det är ungefär 150 kubikmeter i havet?
– Ja. Jag är rädd för det.
Hittills har Kustbevakningen plockat upp drygt 50 kubikmeter olja, alltså en tredjedel av vad som väntas finnas i havet enligt Spaans. Hur mycket strandsanerarna har plockat upp är oklart, då oljan ofta sitter fast i tång och liknande.
För tidigt att säga enligt Kustbevakningen
Kustbevakningen menar att de inte ifrågasätter Smits uppgifter, men att det är för tidigt att säga att oljan runnit ut i havet.
– Vi kan inte säga med säkerhet att all den oljan finns i havet. Men det är ett stort bekymmer för oss att vi inte vet vart oljan tagit vägen, säger Valdemar Lindekrantz, presstalesperson på Kustbevakningen.
Men den är inte i tankrarna?
– Nej. Det finns absolut en risk att det finns mer olja i vattnet som vi inte kan se. Men den kan också ha förts över mellan olika tankar ombord på fartyget. Vi har personal ute som jobbat hela dagen med att leta efter olja, och vi förbereder även att gå ner med dykare för att göra stickprover där vi tror att olja kan ha sjunkit.