Årets julklapp avslöjades idag med motiveringen:
”I takt med att gränserna för genusstereotypa uttryck suddas ut inom mode och kosmetik, ser vi ett starkare fokus på individen”
– Superbra, både billigt och bra, säger Karlskronabon David Rådström.
Han kommer inte själv att önska sig årets julklapp, men överväger att kanske ge en till sin fru.
Varje år presenterar Svensk handel en julklapp som på något sätt ska säga något om vår samtid. Och branschorganisationen menar att årets produkt symboliserar fenomenet att skönhetsbranschen till skillnad från de flesta andra ha vuxit under lågkonjunkturen.
”The lipstick effect”
Det kan förklaras med begreppet ”the lipstick effect” som innebär att när större inköp fått stryka på foten, väljer konsumenterna fortfarande att unna sig små glädjeämnen i vardagen.
Butikssäljaren Linda Åberg i Karlskrona tror att intresset för unisexdoften kommer att öka nu.
– Ja, verkligen, för idag är det inte många som känner till det, säger hon.
Spela klippet för att se blekingebornas reaktioner.
Kriterier för Årets julklapp
• Årets julklapp ska representera den tid vi lever i
• Årets julklapp ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse
• Årets julklapp ska svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
Källa: HUI reserach