– Den känns väldigt modern om man jämför med den gamla. Den blålila är finast eftersom den representerar det marina i Karskrona, säger Felicia von Schenck som vi träffar på Stortorget i Karlskrona.
Den nya logotypen ska attrahera besökare och locka näringslivet till skärgårdsstaden Karlskrona. Den är fri att använda och är framtagen i svart, blått, orange, rödrosa och blålila.
– Vi försöker symbolisera vattnet och vågorna, men strecken kan också föra tankarna till ny teknik eller byggstenar. Det är mycket energi och framtidstro i den här logotypen, säger projektledaren Ulla Nelson.
– Det är kul med en uppfräschning, men jag skulle vilja ha en logga med mer flyt. Det är för mycket streck i den här loggan, tycker Fredrik Karlsson som vi också träffar på torget.
På KHK:s matchtröjor
I kväll används logotypen för första gången på KHK:s matchtröjor i samband med den första träningsmatchen på hemmaplan inför SHL-säsongen.
Tanken är att loggan ska kunna nyttjas av föreningar och företag som vill marknadsföra staden. Men tanken är inte att den ska ersätta den gamla kommunloggan och enligt kommunen handlar det här heller inte om att man vill tvätta bort föreställningar om staden.
– Nej, vi vill inte tvätta bort något. Nu vill vi förstärka och få fler att upptäcka Karlskrona, säger Ulla Nelson.
75.000 kronor
Kommunen har även tagit fram en digital verktygslåda, som innebär att man kan hämta bilder, logotyper och texter från en hemsida. Totalt har projektet kostat 75.000 kronor och det har tagits fram i samarbete med organisationer och näringsliv.
Och Ahmed Tito, som säljer kebab på Stortorget, tycker att kommunen har lyckats med sitt arbete.
– Loggan är fin, riktigt fin. Och jag gillar strecken.
Vet du vad de symboliserar?
– Nej, men det ser ut som fåglar.
Det ska föreställa hav.
– Ja, det är därför. Jag tycker om havet som fan faktiskt.