Digitala soldater bekämpar cyberkrig

Uppdaterad
Publicerad

En del av framtidens soldater bär inte vapen. De sitter istället framför en skärm och kämpar mot hot som uppstår på nätet.

– Idag är det inte alls den tydliga gränsen mellan fred och krig, utan det finns en stor gråzon, säger Johan Sigholm, doktorand på Försvarshögskolan och som forskar kring cyberhot och kommunikation. Han menar att det just nu pågår ett kallt krig på nätet.

Försvarsmakten rustar

Den militära makten i Sverige har varit aktiv på nätet under flera år. Tidigare har man framförallt upprättat ett försvar för att skydda hemligheter och sekretessbelagda uppgifter. Nu har man fått uppdraget från regeringen att även upprätta en offensiv division.

Gaming

– Vi ska inte bara vara passiva och bygga upp brandväggar och murar för att skydda våra system utan vi måste även vara ute på nätverken och kunna avbryta en attack i ett tidigt skede, säger Johan Sigholm.

Dessa digitala soldater, e-soldater eller cyberkommandon som de allmänt kallas måste vara militärt utbildade och ha en stor kunskap om hur webben fungerar.

Stark sekretess

Digitala signaler kan spåras men angripare växlar ofta via olika server i olika världsdelar, vilket gör det svårt att lokalisera ursprunget.

– Det finns en hel räcka av aktörer. Allt från en enskild stat med soldater i uniform till hackergrupper.

Projektet som Försvarsmakten har på nätet ligger under en stark sekretess och det går inte att få fram information om vilka de digitala soldaterna är eller i vilken utsträckning Sverige deltar i det pågående kriget.

Det troliga är att militären och försvaret anställer i viss mån personer med liknande kompetens. I Blekinge finns BTH, militär närhet och spelföretag, men det är svårt att rekrytera kunnig personal.

– Vi rekryterar ju men trycket hade kunnat vara högre, det är svårt att hitta rätt kompetens och samtidigt kan vi inte vara övertydliga med vad vi gör, säger Johan Sigholm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Gaming

Mer i ämnet