Man står och håller i sig inne på en buss i stadstrafik, och Mona Glans, Blekinges trafikdirektör, berätta hur Blekingetrafiken ska undvika e busskaos än det som drabbade Kronoberg efter bytet till Connectbus.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Stor skillnad” – se vad Blekinges trafikdirektör Mona Glans tänker inför bytet i Blekingetrafiken och hur man ska undvika busskaos likt det som drabbade Kronoberg. Foto: SVT

Efter kaos med Connect Bus i Kronoberg – så ska bussbytet ske i Blekingetrafiken

Publicerad

I grannlänet Kronoberg har bussbolaget Connect Bus orsakat stora problem sedan de tog över busstrafiken i december. Nästa år tar bolaget över busstrafiken i Blekinge.

Nu siktar Blekingetrafiken på att undvika att samma kaos bryter ut även här.

Sedan bussbolaget Connect Bus tog över busstrafiken i Region Kronoberg i december har det varit kraftiga förseningar, brist på busschaufförer – eller har bussen inte dykt upp alls.

Bolaget har fått vitesbelopp på totalt 12,5 miljoner kronor på grund av kaoset, som främst berott på att planeringssystemet inte fungerat.

– Vi hade jättestora problem, det var för mycket fel i det och då blir det fel överallt. Vi håller på att byta det nu, säger Connect Bus vd Jonas Kempe.

Enligt Kronobergs trafikdirektör Pär Welander har det från mars månad varit färre störningar i busstrafiken.

Connect Bus: ”Riskerna betydligt mindre”

Nästa sommar ska samma bussbolag trafikera samtliga linjer i hela Blekinge i tio år framåt. Men skillnaden mellan etableringen i Kronoberg och Blekinge kommer att vara stor, menar bolaget.

– I Småland gick man från elva olika trafikföretag till bara ett över en natt. I Blekinge byter man från ett till ett. Riskerna är betydligt mindre då, förklarar vd:n Jonas Kempe.

Planen var inledningsvis att Blekinges skifte skulle ske redan i år, men Bergkvara Buss överklagade till förvaltningsrätten. Därför ingår nu Blekingetrafiken i ett korttidsavtal med Bergkvara ett år till. Ett avtal som kostar 30 miljoner kronor, men som ger extra tid att förbereda skiftet, menar trafikdirektör Mona Glans.

Hör henne berätta om framtida bussbytet i klippet ovan

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.