En undersökning som Ronneby kommun har gjort visar att modersmålsundervisning spelar stor roll när det kommer till elevernas betyg. När man såg på gruppen elever som läste modersmål med den gruppen som var berättigad till att studera modersmål men inte gjorde det, hade den första gruppen högre meritvärden. Det kommunen såg var att modersmål hjälpte eleverna i språkutvecklingen och ökade deras förmåga att läsa.
– Det finns ett positivt samband mellan att man läser modersmål och hur man klarar sig i de andra ämnena, säger Sonja Stranne, samordnare för flerspråkighet.
Högre meritvärde för elever som läser modersmål
Hon är den som genomförde undersökningen i kommunen.
– Det fanns inga som helst tveksamheter, utan det var verkligen så att meritvärdet var högre för de elever som läste modersmål, säger Sonja Stranne.
Farah Zarai går första året på teknikprogrammet på Knut Hahnsskolan. Hon läser arabisk som modersmål en timme i veckan.
– Jag tycker arabiska har hjälpt mig i att lära mig nya språk, säger hon.
Se mer i klippet ovan.