Live shopping kommer ursprungligen från Kina och spred sig till Sverige under pandemin. Begreppet innebär att butiker genom livesändningar på sociala medier kan sälja varor till tittarna direkt via kommentarsfältet.
Johny Larsen är försäljningschef i Norden på mjukvaruföretaget Sprii som säljer en beställnings- och betalningslösning för liveshopping. Enligt honom har de främst småbutiker bland sina kunder.
– De kommer från flera olika platser i Sverige.
Oklart hur utbrett
Exakt hur utbrett live shopping är i Sverige i dagsläget är inte helt klart. Men 2021 genomförde Internetstiftelsen en undersökning som visade att endast tre procent utav svenskarna någon gång handlat genom live-shopping.
I Blekinge finns det flera butiker som säljer sina varor genom livesändningar.
Varför väljer mindre butiker att satsa på live-shopping?
– Dels för att synas där kunderna är, på sociala medier, och dels för att sälja till en större publik, säger Johny Larsen.
Spela klippet för att se hur live shopping fungerar.