liveshopping

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Ett sätt att nå ut till fler kunder och få ett större upptagningsområde, enligt försäljningschefen Johny Larsen är det de vanligaste orsakerna till att småbutiker börjar med liveshopping. Foto: Karin Karltun/SVT

Fenomenet live-shopping växer bland småbutiker

Publicerad

Flera butiker i Blekinge erbjuder live-shopping utöver deras fysiska handel som ett sätt att nå ut till fler kunder.

Och enligt mjukvaruföretaget Sprii är det inte ovanligt att just småbutiker är snabba med att ta sig till nya lösningar.

Live shopping kommer ursprungligen från Kina och spred sig till Sverige under pandemin. Begreppet innebär att butiker genom livesändningar på sociala medier kan sälja varor till tittarna direkt via kommentarsfältet.

Johny Larsen är försäljningschef i Norden på mjukvaruföretaget Sprii som säljer en beställnings- och betalningslösning för liveshopping. Enligt honom har de främst småbutiker bland sina kunder.

– De kommer från flera olika platser i Sverige.

Oklart hur utbrett

Exakt hur utbrett live shopping är i Sverige i dagsläget är inte helt klart. Men 2021 genomförde Internetstiftelsen en undersökning som visade att endast tre procent utav svenskarna någon gång handlat genom live-shopping.

I Blekinge finns det flera butiker som säljer sina varor genom livesändningar.

Varför väljer mindre butiker att satsa på live-shopping?

– Dels för att synas där kunderna är, på sociala medier, och dels för att sälja till en större publik, säger Johny Larsen.

Spela klippet för att se hur live shopping fungerar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.