SVT Nyheter Blekinge har fått komma ombord på det fartyg som varit i Finska viken för att bistå finska myndigheter i utredningsarbetet efter kabelsabotaget mot Estlink 2.
Den 4 januari lämnade HMS Belos hamnen och besättningen på 42 personer kallades in, efter att ha fått samtalet från fartygschefen under nyårsafton.
– Det är ett enkelt sätt för någon som saboterar att använda den här typen av hybridkrigföring. Egentligen är jag inte förvånad, det är väl tyvärr det här sättet vi måste förhålla oss till nu. Det är bara att ställa in sig på att fortsätta, för det här kommer ske igen, säger fartygschef Fredrik Folbert.
Hittades på 55 meters djup
På 55 meters djup hittade man ankaret från Eagle S, som misstänks vara ett ryskt skuggfartyg. Ankaret togs om hand av Belos besättning och lämnades sedan över till finska myndigheter för vidare utredning.
Dykofficer Christoffer var den som ledde arbetet. En svensk och en finsk dykare samarbetade på havets botten.
– Det här är ett kvitto på att det vi övat på och den utrustningen vi har fungerar bra och att vi är duktiga på det, säger han.
Följ med ombord HMS Belos och se dykofficeren visa hur insatsen gick till.
Fotnot: På grund av Försvarsmaktens policy får inte dykofficerens efternamn publiceras.
HMS BELOS
Med tryckkammare, helikopterplatta och dynamisk positionering har ubåtsräddningsfartyget HMS Belos allt som krävs för att fullgöra sina uppgifter inom ubåtsräddning och avancerade dykuppdrag.
HMS Belos byggdes i början av 80-talet ursprungligen för transporter och brandbekämpning vid oljeplattformar. I dag utgör HMS Belos, tillsammans med undervattensfarkosten URF, det svenska ubåtsräddningssystemet. HMS Belos kan genomföra dykning och undervattensarbeten med våtdykklocka, eller med undervattensfarkoster.
Tack vare dynamisk positionering behöver HMS Belos inte ankra, utan kan ligga still över till exempel en haveriplats genom en kombination av GPS, gyrokompass och roder- och bogpropellrar.
HMS Belos tillhör Första ubåtsflottiljen i Karlskrona.
Källa: Försvarsmakten