Fartyget, som ska föras till Stillerydshamnen i Karlshamn, har orsakat omfattande oljeutsläpp utanför Blekinge.
– Vi har många fartyg i området, vi har en stor beredskap om det skulle börja läcka mer olja nu, det ska till en början bara dras loss från grundet och ut på djupare vatten, säger Valdemar Lindekrantz, presstalesperson på Kustbevakningen.
Strax efter att bärgningen påbörjats började ny olja läcka ut.
– Vi har upptäckt några mindre nya utsläpp runt fartyget när det bogseras. Vi har flera enheter på plats som hanterar det nu, säger Valdemar Lindekrantz på Kustbevakningen.
Efter ungefär en timme var den första delen av bärgningen avklarad och fartyget ligger nu för ankar ungefär en sjömil sydost om det senaste grundet.
Ytterligare ny bärgningsplan
Bärgningen av fartyget fortsätter under torsdagsmorgonen och planen är att kunna bogsera Marco Polo till Stillerydshamnen i Karlshamn. Det ska nämligen till en ny bärgningsplan utifrån färjans nya placering samt skick, beroende på bärgningsdykarnas bedömning.
Under onsdagskvällen meddelades att Marco Polo kan flyttas då Transportstyrelsen samt Kustbevakningen godkänt den nya bärgningsplanen. Arbetet inleds vi klockan 8 på torsdagsmorgonen och beräknas pågå fram till lunch.
– Man vill göra det i dagsljus för att undvika onödiga risker. Det handlar om sjösäkerhet och miljösäkerhet, säger Lisa Mjörning, pressansvarig på Sjöfartsverket.
Fakta: Oljeutsläppet från Marco Polo
- Passagerarfärjan TT-Line Marco Polo, som är flaggad i Cypern, var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.
- Söndagen den 22 oktober stötte fartyget på grund. Larmet kom klockan 6.25.
- I Hanöbukten hade fartyget först stött på grund och börjat läcka olja.
- Därefter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick på ett nytt grund och fastnade.
- Redan samma dag nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har saneringsarbetet pågått längs kusten och till havs.
- Söndagen den 29 oktober gled fartyget av grundet på eftermiddagen men det fastnade snart på ett annat, och ett nytt oljeutsläpp konstaterades.
- En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besättningen förlitade sig enbart på den i dimman. Två besättningsmän har i ett strafföreläggande dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik.