Medger rut-transaktionerna. ”Pengarna gick till löner”, säger företagaren när SVT Nyheter Blekinge konfronterar honom med uppgifterna. Foto: SVT

Här konfronteras företagaren om rutfusket

Uppdaterad
Publicerad

Blekingeföretagaren plockade rut-pengar från både sin egen personal och från personalens anhöriga.

Syftet var att säkra lönerna.

– Ett sätt att försöka hjälpa varandra, säger han.

Rut-avdraget på totalt 25 000 kronor per person är ett skatteavdrag för hushållsnära tjänster, men i den affärsmodell som SVT Nyheter Blekinge granskat har pengarna i stället i huvudsak använts för att täcka lönekostnader och för att köpa in antikviteter i utbyte mot exempelvis flytt- och städtjänster.

Upplägget bekräftas av företagaren, men han tillbakavisar helt uppgifterna om att skattepengarna plockats ut utan att tjänster för motsvarande summa blivit gjorda.

Fusk med rutavdragen

– Det vi har plockat rut för hos personalen har vi också levererat i form av tjänster. Det kan jag bevisa, säger han.

Företagaren menar att rut-pengarna använts för att täcka lönekostnaderna i bolaget – trots att Arbetsförmedlingen i hög grad redan ersatt honom för just lönerna för huvuddelen av den personal som de senaste åren varit anställd.

– Vi har haft höga lönekostnader och då har detta varit ett, som jag anser, hållbart sätt att arbeta på. Jag ser det som positivt.

Ska ha övervärderat

Den officiella affärsidén har de senaste åren annars varit att byta antikviteter och second hand-föremål mot just rut-tjänster. Företaget har då gjort en värdering, därefter fört över pengar till kunden – som i sin tur använt samma pengar för att betala fakturan för rut-tjänsterna. Enligt flera källor ska företagsledaren ha beordrat personal att övervärdera föremålen – i syfte att nå maxgränsen på 25 000 kronor i rutersättning för de tjänster som sedan ska bytas mot sakerna. I ett fall ska två kassar med böcker skrivits upp med flera tusenlappar. I ett annat fall ska en äldre tv bedömts ha ett värde på åtskilliga tusen.

– Jag hävdar att det snarast är tvärtom. Jag har nog snarast gjort undervärderingar.

Fick inga tjänster

I flera fall har företaget hämtat föremål för vidare försäljning – utan att någon ersättning betalats ut till kunden och utan att några tjänster blivit utförda.

– Jag känner mig blåst. De hämtade mina prylar, men sedan har jag inte hört mer trots påstötningar, säger en kund till SVT.

Och företagaren bekräftar att det finns kunder som gått helt lottlösa.

– Det finns nog en del kunder där vi har jobb kvar att göra, ja.

Hur ska du lösa det samtidigt som du säger att företaget ska läggas ner?

– Vi ska vara två kvar och måste naturligtvis se till att lösa detta. Självklart ska kunden få vad vi sagt att vi ska göra.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fusk med rutavdragen

Mer i ämnet