Sydostlänken ska bygga ihop Blekinge kustbana med Södra Stambanan i Älmhult. Tanken är att koppla ihop järnvägen mellan Olofström och Älmhult med 18 nya kilometer ner till kustbanan utanför Karlshamn samt att låta elektrifiera hela sträckan.
– Sydostlänken är samhällsekonomiskt lönsam, säger Christina Mattisson (S) regionråd i Blekinge i ett pressmeddelande. Vi kräver därför att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att arbeta vidare med planeringen av Sydostlänken och påbörja järnvägsplanen.
Volvo personvagnar i Olofström är redan beroende av en järnvägsförbindelse, för dem skulle en elektrifiering ha stor betydelse. Men många andra företag skulle kunna dra nytta av en godsförbindelse som knyter ihop norra Sverige, enligt en undersökning från Net Port Science.
Bakom Nätverket för Sydostlänken står en bland annat en rad företag, Sydsvenska Industri- och handelskammaren samt berörda regioner och kommuner.
De skriver nu ett gemnensamt brev till regeringen för att få investeringen på två och en halv miljard kronor prioriterad.