En person står i ett garage med en bil som är upphissad på en lyft i bakgrunden. Garaget är utrustat med verktyg och arbetsstationer, vilket ger en industriell känsla. Personen bär en blå jeansjacka och en t-shirt med text.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Malin Ryke i Nättraby får själv stå för utlovade service- och reparationskostnader, efter att hennes bilhandlare gått i konkurs. Hör henne berätta mer i videon. Foto: Martin Axelsson Därth/SVT

Malins bilhandlare gick i konkurs – får inte ersättning för reparation

Uppdaterad
Publicerad

En månad efter köpet gick bilhandlaren i konkurs. Kort därefter gick bilen sönder. Nu får Malin Ryke i Nättraby betala flera tusen kronor i reparationskostnader ur egen ficka – för brister som bilhandlaren lovat att åtgärda.

Ärendet är nu anmält till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

När Fordonscompaniet i Karlskrona tvingades stänga ner i slutet av maj i år hade företaget närmare fyra miljoner kronor i skulder.

Samtidigt hade Malin Ryke enligt köpekontraktet rätt till service, reparationer och nya bildelar till ett värde på cirka 20 000 kronor.

– Jag fick ett mejl från Fordonscompaniet att vi har gått i konkurs, du får vända dig till konkursförvaltaren, säger hon.

Får själv betala

Men svaret från konkursförvaltaren var nedslående. Företagets skulder var alldeles för stora för att några privatpersoner kunde vänta sig någon ersättning.

Via kommunens konsumentvägledare fick Malin tipset att kräva ersättning från sin kreditgivare, DNB Finans, som står på billånet. Vid kreditköp har banken nämligen samma ersättningsansvar som företaget.

Men efter oenighet kring ersättningsbeloppet, har Malin Ryke – likt flera andra tidigare kunder till Fordonscompaniet – nu vänt sig till ARN.

Anmält till ARN

– Det är jättetråkigt. Det kostar mycket pengar som jag hade behövt till annat. Nu blir det jag som får betala skadorna som Fordonscompaniet skulle göra, säger Malin Ryke.

”... som kreditgivare tar vi vårt ansvar och med det alla kundärenden på största allvar (...) Utöver det kan vi inte kommentera just detta specifika ärende.” skriver DNB i en kommentar till SVT.

SVT har förgäves sökt Fordonscompaniet och dess konkursförvaltare för en kommentar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.