I dag är Ronneby en av tio flygplatser i det nationella basutbudet, vilket innebär att flygplatsen drivs i statlig regi. Men nu föreslår en statlig utredning att byta ut Ronneby mot Kalmar flygplats.
”En katastrof för Blekinge”
Något som skulle ge ödesdigra konsekvenser för Blekinges näringsliv, menar Jens Listerö, vd på Länsförsäkringar Blekinge.
– Risken är att det blir första steget till en nedläggning av flygplatsen. Och det vore en katastrof för Blekinge och dess näringsliv.
Företag skulle få svårt att expandera och nya företag skulle dra sig från att etablera sig i Blekinge. Dessutom skulle det bli en utmaning att hitta ny kompetens, menar Jens Listerö. Anställda som idag pendlar mellan Blekinge och Stockholm ett par dagar i veckan hade fått förlita sig på tåget, vilket skulle kosta för mycket tid.
”Inte beroende av Ronneby flygplats”
– Det skulle vara oerhört tufft. Vi skulle sannolikt inte kunna ha kvar vårt kontor i Karlshamn, säger Peter Mattisson, entreprenören bakom innovationskoncernen Cimon.
En nedläggning av flygplatsen skulle däremot inte drabba alla företag lika hårt. För Volvo i Olofström sker merparten av transporterna via järnväg och lastbil och företagets personal flyger främst via Köpehamn.
– Vi ser inte att vi är beroende av Ronneby flygplats, det är inte vårt primära sätt att resa på, säger Andelko Cituljsk, informationschef på Volvo Olofström.