Utredningens förslag att byta ut Ronneby flygplats som statligt ansvar till förmån för Kalmar kom som en chock för regionen.
– Förslaget är att staten tar bort sitt ansvar för flygplatsen och att vill att regionen och kommunerna tar ansvar för den. Det ser inte vi som ett alternativ, säger Christina Mattisson till SVT Nyheter Blekinge.
Ronneby Airport avgörande för Försvarsmakten
Hon samordnar nu arbetet tillsammans med länsstyrelsen, kommunerna och näringslivet för att rädda kvar Ronneby flygplats. Ett av huvudargumenten är Försvarsmaktens behov av en civil flygplats för att hantera de kommande årens expansion.
– Försvarsmakten är i behov av goda kommunikationer med Stockholm. Vi har 3 500 medarbetare inom Försvarsmakten i länet och det kommer att växa under åren.
Ställer Ronneby mot Kalmar
Christina Mattisson är kritisk mot att utredningen ställer Ronneby mot Kalmar och menar att hela sydöstra Sverige har bristfälliga kommunikationer.
– Det tycker jag är djupt olyckligt och visar på dålig kunskap om hur kommunikationerna ser ut i båda fallen.
Fram till och med den 23 maj är utredningen ute på remissrunda. Därefter ska Landsbygds- och infrastrukturdepartementet ta ställning till utredningen. Beslutet skulle fattas av regeringen med stöd av riksdagen, men några sådana planer finns inte i nuläget.
Region Blekinge bjuder in minister
Det finns ”för närvarande inga ställningstaganden kring tid eller form för en fortsatt process. Det finns heller inga ställningstaganden kring förslagen i utredarens rapport. Här får vi helt enkelt återkomma.” skriver Göran Roos, biträdande enhetschef vid Landsbygds- och infrastrukturdepartementet i ett mejl till SVT.
Region Blekinge ska även bjuda ner den ansvariga ministern, landsbygds- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till Blekinge för att belysa behovet av en egen flygplats.