Utredningen föreslår ett ökat antal flygplatser som ägs av statliga Svedavia. Däribland föreslås att Kalmar och Ängelholm ska få statlig status.
Kalmar och Ronneby för nära varandra
Det är just närheten mellan Kalmar och Ronneby som lyfts fram som en av anledningarna till att staten kan komma att dra in den statliga statusen för Ronnebys flygplats, något Sydöstran var först att berätta. En annan anledning är att Försvarsmakten bedriver verksamhet i Ronneby.
– Det rimliga här är att flygvapnet flyttar fram sina positioner och tar en diskussion med berörda kommuner och kommer överens om hur den här flygplatsen ska utvecklas, säger Peter Norman, utredare, under en presskonferens som hölls under onsdagen.
Beroende av goda kommunikationer
Från Region Blekinges sida säger man att flyget i Ronneby är viktigt och att utredningen nu självfallet är något man kommer att bemöta.
– Vi tror inte att detta blir verklighet. Vi kommer bemöta detta skarpt. Blekinge är ett litet exportberoende län och beroende av goda kommunikationer. Vi kommer att samlas kring denna fråga, säger Mattias Andersson, avdelningschef regional utveckling hos Region Blekinge.
Flerårig process
Även från Ronneby kommuns håll reagerar man starkt på den presenterade utredningen, men kommunens näringslivschef Torbjörn Lind vill också trycka på att det än så länge är en utredning och att det kommer ta tid innan det ens finns ett förslag till beslut.
– Det blir en flerårig process skulle jag tro. Vi kommer få goda möjligheter att framföra våra synpunkter på det här. Och de blir inte nådiga.
Kommunstyrelsens ordförande Roger Fredriksson (M) säger att han blev förvånad över Peter Normans uttalande och utredning.
– Han för fram ett budskap där staten ska subventionera Kalmar vars resenärer mest åker charterflyg, medan Ronneby har störst andel jobbrelaterade resor. För staten är det mest kostnadseffektivt att vara kvar i Kallinge.
I klippet kommenterar flygplatschefen Arri Kallonen utredarens förslag.