Det var under söndagen som fartyget Marco Polo gick på grund en tredje gång, efter att den slitit sig från det grund det stått på under en vecka och förflyttat sig ett hundratals meter.
Under tisdagen lämnades en ny bärgningsplan in för fartyget, som sedan ska ha godkänts av myndigheterna.
”Den nya planen prioriterar att få fartyget flytande igen, och operationen är nu planerad till onsdagen den 1 november 2023. Fartyget planeras bogseras till en förutbestämd ankarplats cirka 1 nautisk mil sydost om dess nuvarande position och där pumpa ut all återstående bunkerolja från bränsletankarna”, skriver TT-Line i ett pressmeddelande.
Enligt Kustbevakningen kommer dock färjan att föras till Stillerydshamnen i Karlshamn.
– Vi har fortfarande inte fått bogserplanen eller något avrop för att ta emot fartyget. Men vi är förberedda och det har vi varit egentligen sedan den 22 oktober, säger Caroline Säfström, vd på Karlshamns hamn.
Har slutat läcka olja
Samtidigt visar måndagens flygningar över fartyget att oljeutsläppet i stort sett upphört, berättar Kustbevakningen.
Totalt handlar det om tre skadade tankar som tillsammans rymmer 160 kubikmeter olja. Under måndagen hade sammanlagt 50 kubikmeter olja samlats in men hur mycket olja som finns kvar i tankarna är i nuläget oklart.
Under tisdagen ska rederiet återuppta försöken med att tömma fartyget på drivmedel. En tankbåt är på väg till fartyget. Men enligt Kustbevakningen ska det inte röra sig om att tömma fartyget på olja från tankarna, utan om diesel som bland annat krävs för att driva länspumpar och generator.