Det har nu gått lite mer en månad sedan någon skickade in ett falskt dödsbevis för Jonathan Ravelin som gjorde att Skatteverket registrerade honom som avliden.
Med det spärrades allt kopplat till hans personnummer – bland annat hans pass, körkort och bank-ID.
I och med att hans bank-ID är spärrats, samtidigt som han inte har haft någon giltig id-handling att skapa ett nytt med, har det varit en tuff tid för honom.
”Får räkningar jag inte kan betala”
Jonathan Ravelin visar upp en tjock hög med brev som har skickats till honom den senaste månaden. Det är brev från myndigheter, försäkringsbolag och andra tjänster som han har använts sig av som levanderegistrerad i samhället – men som nu har avlutats och kräver att han identifierar sig med bank-ID för att få tillgång till igen.
– Det värsta är att jag får räkningar som jag inte kan betala, bland annat från mitt dödsbo. Då blir det ränta och dröjsmål, säger han.
När SVT träffar honom har han i dagarna besökt polisstationen i Karlshamn för att skaffa ett nytt pass och körkort. För att få göra det var han tvungen att ta med sig sin sambo för att hon skulle kunna bekräfta att han var en levande person.
– Det blir ju ett antal hundra kronor jag får betala för id-handlingarna samtidigt som min sambo tvingas ta ledigt från jobbet för att följa med.
”Blivit för mycket av allt”
Sammanlagt uppskattar Jonathan Ravelin att han lagt minst en arbetsvecka på att gå igenom alla brev och göra samtal som leder honom på rätt väg i processen.
– Jag är trött. Det har blivit lite för mycket av allt.
Det är pengar och tid han inte kommer få kompensation för om inte någon döms för att ha skickat in hans falska dödsbevis. Först då kan han ansöka om skadestånd.