På bara några år har mannen samlat på sig en stor mängd bilar. I alla fall på pappret. Trots att Ronnebymannen officiellt saknar inkomst sedan 2021 har han sedan 2022 fram tills i dag blivit ägare till över hundra nya fordon, visar Transportstyrelsens register.
Samtidigt har hans skulder vuxit sig större. Det handlar främst om olika fordonsskatter till staten som aldrig betalats.
Kronofogden: ”Ganska hopplöst”
Det stora fordonsinnehavet och de stora skulderna har gjort att mannen nu hamnat på myndigheternas radar som en misstänkt bilmålvakt.
2023 gick Kronofogden bet när de försökte driva in Ronnebymannens miljonskuld.
– Vi har tittat på om det finns någon lön att utmäta eller några tillgångar på banken. Men utredningen är avslutad utan att vi hittade något att utmäta. Vi kammade noll, säger Johannes Paulson, nationell samordnare mot brott på Kronofogden.
Trots de hundratals bilarna, blev det inte aktuellt med ett hembesök. Bilarnas värde ansågs helt enkelt för lågt, om Kronofogden ens kunnat lokalisera dem.
– Ofta är det skrotfärdiga bilar som inte har något ekonomiskt värde. Det hela är ganska hopplöst.
Tidigare dömd
Ronnebymannen är även dömd för flera fall av bedrägeri kopplade till fordonsköp.
De senaste åren har Skatteverket försatt flera misstänkta bilmålvakter i konkurs. Bilinnehavet kan då ställas av i ett svep och målvakten hindras tillfälligt från att registrera sig på nya fordon.
Varför Ronnebymannen än så länge inte försatts i konkurs kan Skatteverket inte uttala sig om.
SVT har sökt Ronnebymannen för en kommentar.
Vad är en bilmålvakt
Begreppet bilmålvakt används ofta om personer som av någon anledning går med på att registreras som ägare till ett fordon i stället för fordonets verklige ägare.
Syftet är att denne ska slippa betalningsansvar för fordonsrelaterade skatter och avgifter kopplade till fordonet. Betalningsansvarig för skulderna är den registrerade ägaren (det vill säga bilmålvakten), som dock inte betalar skulderna. Därmed går staten miste om stora intäkter.
Enligt Kronofogden var det sammanlagda skuldbeloppet för de fordonsrelaterade skulderna över 1,3 miljarder kronor år 2022.
Det går inte att säga exakt hur många bilmålvakter det finns i dagsläget.
Källa: Transportstyrelsen